Zomaar vijf minuten…
Gepubliceerd door mw. Sarah Morton
Op het treinstation. Een vader en moeder met twee kinderen. Een zoon van een jaar of twaalf en een zoontje van hooguit twee jaar. De oudste liep wat heen en weer, was zelfstandig genoeg om het een paar minuten zonder aandacht te doen. Wel probeerde hij de aandacht van zijn broertje te trekken. Ik kon niet zien of dat aardig was bedoeld of niet.
Naar beide kinderen keken de ouders niet om. De jongste zat in een buggy. Hij had een blikje chocolademelk. (Van suiker kun je hyper worden) Hij morste kennelijk, want moeder pakte het af en begon de boel schoon te maken met een doek. Aan de buggy zat een plastic blad, waar je iets op kunt zetten. Moeder was bezig met haar doek alsof het kind niet bestond. Er was geen contact. Het jongetje begon te gillen en spartelen omdat zijn drinken was afgepakt. Zijn moeder greep zijn arm en snauwde hem af. (Al had ik oordoppen in tegen vuurwerk, alles sneed door me heen.)

Uiteindelijk kreeg het kind zijn blikje chocolademelk weer, maar die was even later leeg. Weer werd het blikje afgepakt, dus het jongetje had niets te doen. De ouders stonden achter te buggy, contact maken was moeilijk. De ouders zelf keken niet naar hem om, al hadden ze verder niets te doen. Ze hadden hun zoon op kunnen tillen, kunnen knuffelen, met hem kunnen praten, zingen. Al die dingen waar kinderen van opbloeien. Liever behandelden ze hun eigen kind, een opgroeiend mensje, als een voorwerp. ‘Gelukkig’ zijn zij niet de enigen.
Het jongetje was te wakker. Beter was als hij in slaap was gevallen. Zoiets wil je niet bewust meemaken als klein kind. Als je ouders niets tegen je zeggen, behalve om je af te snauwen. De vader deed al helemaal niets. Het jongetje werd steeds vervelender, probeerde iets te drinken te pakken uit de tas. Dorst kon hij niet meer hebben. Het werd afgepakt. De ouders zagen alleen maar een lastig kind dat het hen moeilijk maakt. Ik zag een ongelukkig jochie, dat worstelde met de situatie en zich erg verveelde. Een kind dat niet onder woorden kon brengen hoe het zich voelde, wat het nodig had. Gefrustreerd wiegde hij zichzelf, gooide zich naar achter.
Ik voelde me hondsberoerd, grieperig en overstuur. Ik zou waarschijnlijk niet in staat zijn geweest de ouders erop te wijzen dat ze een kínd hebben in plaats van een hebbedingetje, zonder te gaan huilen, schelden of schreeuwen. Ik weet nog wel wat scheldwoorden, maar die laat ik achterwege.
Ik ben dat soort ouders te vaak tegengekomen. Als het kind stil is, vinden ze het wel makkelijk en als het kind lastig, zullen ze het berispen of negeren maar zich niet afvragen waarom het lastig is.
Misschien veranderen ze thuis als bij toverslag in liefhebbende, betrokken ouders. Het was natuurlijk maar een momentopname. Of zijn het echt ouders die niets om hun kind geven, het alleen maar lichamelijk verzorgen, zodat het er gezond uitziet? Ouders die hun kind zoetigheid geven zodat het even stil is? Waren het in-het-leven-teleurgestelde mensen die hun kinderen net zo ongelukkig maken?
Als er weer eens groepjes hangjongeren overlast veroorzaken, roepen we: Er moet meer blauw op straat komen! Maar dan denk ik: waarom hebben die jongeren niets beters te doen dan slopen en voorbijgangers op stang jagen? Zijn het gewoon rotjongens en rotmeiden of zijn ze het resultaat van (emotionele) verwaarlozing? Deden ze er thuis niet toe?
Deze publicatie is onderdeel van het column van mw. Sarah Morton, klik hier voor meer publicaties van de auteur.
(laatste 10 van 84 berichten)Reacties
Klik hier voor de volledige discussie!
Depressieweg: RT @FreeSarahMorton: Psychiaters waren de echte auteurs van de Holocaust, maar zijn er nooit voor vervolgd http://t.co/yuspBJb via @zielenknijper
FreeSarahMorton: Psychiaters waren de echte auteurs van de Holocaust, maar zijn er nooit voor vervolgd http://t.co/yuspBJb via @zielenknijper
zielenknijper: Duitse psychiaters erkennen criminele verleden: voortzetting Holocaust 1945-1949 http://t.co/NWc3l3H via @zielenknijper
maancafe: @zielenknijper Proficiat met je 38ste en keep up the good work!
Aukje1980: RT @zielenknijper: Artsennet: antipsychotica gebruik bij kinderen loopt uit de klauwen http://t.co/AcvOvPE via @zielenknijper
QV33N: @zielenknijper ben er net mee gestopt...dacht dat ik nóg gekker werd...LOL!!!
hannekedeboer: PvdA-kamerlid Lea Bouwmeester stelt kamervragen over de ADHD-epidemie http://t.co/5EHBpqn via @zielenknijper
GriJo_Health: Psychiatrie: een zwendel dat haar spil vindt in het uitbuiten van onmacht http://t.co/yjEEfa7 via @zielenknijper
GepkedeLeef: RT @zielenknijper: Psychiatrie: een zwendel dat haar spil vindt in het uitbuiten van onmacht http://t.co/5vve0E0 via @zielenknijper
ggzplaza: Minister Schippers stelt onderzoek in naar voorschrijfgedrag ADHD medicijnen bij kinderen http://t.co/hZ7sK4I via @zielenknijper
aneg1974: Psychiatrie: een zwendel dat haar spil vindt in het uitbuiten van onmacht http://t.co/akiY9Rc via @zielenknijper
MoonConsultancy: RT @diedelicious: leuk mijn weblog is nou ook te vinden op @zielenknijper http://bit.ly/fzr2Bx
diedelicious: leuk mijn weblog is nou ook te vinden op @zielenknijper http://bit.ly/fzr2Bx
Aeolus1969: The Lancet: Moderne antipsychotica zijn dodelijker dan oude soorten antipsychotica http://t.co/TMUnZ8D via @zielenknijper
Cdiepen: @Afwijkend @zielenknijper jullie bedoelen zeker psychiatrische stoornis in combinatie met anti depressiva -is dat zo'n rare combi??
MarjavanderEnde: Hoorzitting ADHD in Tweede Kamer loopt uit op carnaval http://t.co/bUOrx9K via @zielenknijper
Edwin444: I liked a @YouTube videofrom @zielenknijper http://youtu.be/i5IWFDY_oNo?a NOVA reportage: Toezicht op psychiaters
zielenknijper: Prof. dr. van der Steen: Psychatrische stoornissen: rijp voor het vuilnisvat http://t.co/OooCsFs via @zielenknijper
maancafe: Minister Edith Schippers neemt maatregelen tegen groei psychiatrie. Fantastische analyse van @zielenknijper - http://bit.ly/lQpgh8
j4m: @maancafe @zielenknijper Denk dat mevr schippers zelf hard aan psychische hulp toe is...ze staat imo ver buiten de realiteit
BlogPowerNL: @maancafe @zielenknijper zekers, goeie analyse. Ter aanvulling mijn boze blogje http://t.co/sj10H5k
hannekedeboer: RT @maancafe: Minister Edith Schippers neemt maatregelen tegen groei psychiatrie. Fantastische analyse van @zielenknijper - http://bit.ly/lQpgh8
GepkedeLeef: Psychiater: we maken er maar het beste van http://t.co/ErPyCmf via @zielenknijper Peter Hanneman Overveen
DeniesaBoeken: RT @FreeSarahMorton: De mythe van de peuterpuberteit. http://t.co/JJBkSsQ via @zielenknijper
teeuwis: RT @FreeSarahMorton: Ervaringsdeskundigen over dwangopname en dwangbehandeling in de psychiatrie http://t.co/DsPumfM via @zielenknijper
MaaikeHomeopaat: RT @zielenknijper: Britse Minister van Binnenlandse Zaken Theresa May: “Genoeg is genoeg, ADHD medicatie gaat de deur uit” http://t.co/SWx5n9L @zielenknijper
777777710: #FF @SimonsCat @zielenknijper @schildklier @asielamsterdam @Davidvangennep @VegNews @luke_chueh @bob_dob @BrandtPeters @frank_kozik
ggzplaza: RT @zielenknijper: Minister Edith Schippers: “Psychiatrische diagnoses zijn geen echte ziekten”, Psychiaters: stil…...
RochusVerkerk: @zielenknijper www.codepascal.webs.com
GriJo_Health: RT @zielenknijper: De Pers: Antidepressiva is een hoax om pillen te verkopen http://t.co/0di3NpET #Antidepressiva werken niet of nauwelijks.
Tsjunder: Magazine KIJK: Almachtige psychiatrische bijbel DSM-5 is gefundeerd op omstreden theorieën http://t.co/6yXBeuyH via @zielenknijper
heropa: RT @zielenknijper Antidepressivagebruik in Nederland stijgt met 230% in 5 jaar http://t.co/Hx8wzy4Q via @zielenknijper
ZiekVanAngst: Update: Calimero-syndroom http://t.co/EIYOafRc via @zielenknijper
ruuddonker54: Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) vermoedt fraude door GGZ instellingen http://t.co/BVpEb0g4 via @zielenknijper
burovanoppen: @zielenknijper Dank voor jouw reactie! Spijtig is wel dat de innovatie waarover jij spreekt over de rug van de #ggz-klant wordt verkregen!
kjvdvaart: @zielenknijper Sorry, maar ik ben het niet met je stellingname eens. Medicatie is niet zaligmakend maar helaas vaak wel (tijdelijk) modig.
ireneporter2: @zielenknijper Want to meet beautiful russian women? Go signup here HotDateHookUps .com its free and takes just minutes.
zielenknijper: @zielenknijper Hang jezelf niet aan de kapstok!
jorisvdberg: @zielenknijper nou, ik ben nogal allergisch voor religies dus dat komt wel goed...
FiiFii93200: @zielenknijper Schissler http://t.co/iKow682N
precylovekay: @zielenknijper Carolina http://t.co/nAXKd5pK
Marianne_Russo: @zielenknijper Not sure they alter brain perception but agree not all kids need it but some do even short term to be able to acquire tools
livingwithadd: @zielenknijper You might want seriously consider educating yourself about #ADHD instead of blaming parents.
nieuwsklep: @zielenknijper Welkom en bedankt voor het volgen.
DepressieVere: @zielenknijper Na 10 jaar psychosynthese, meditatie, aura, osteopatie enzo begon ik pillen te slikken. Sindsdien denk ik er anders over.
morrissinger: @@zielenknijper Treating medical problms manifesting in the brain. In #specialeducation #law, #ADHD = medical problem, not social/emotional.
ton65jacobs: @zielenknijper Diepe uitspraak. Kan het hier alleen maar mee eens zijn. Heb er heel veel van geleerd. Van mijn "dipje"
NesrineXX: @zielenknijper hahaha
Aeolus1969: RT @zielenknijper: @Aeolus1969 http://t.co/X5t5dbGQ echt een ziek idee, en ze doen het achterbaks! #darwin #atheisme
ProoiReijnhoudt: RT @zielenknijper: #ADHD blijkt ziektereligie, slechte opvoeding oorzaak lastig gedrag (New York Times) http://t.co/KFxMBDSG
sanderoord: RT @zielenknijper: #cognitieve #psychotherapie verhelpt #multiplesclerose #ms bij vrouw! http://t.co/pH20eu01
wendykerkhof: @zielenknijper daarnaast helpt de eigen bijdrage NIET aan vermindering van gebruik van isoleer cellen. Doordat (cont) http://t.co/PJ4oFS94
YouNet_: The YouNet Daily is out! http://t.co/28meR5kQ ▸ Top stories today via @heavyton @zielenknijper @pbeuropa @regioneer @lfjfilho
QueenSparerib: Welkom nieuwe volgers! :-) @Onderwijsvnu @gerardverwij @zielenknijper
GGZzorgen: RT @zielenknijper: @Lectoraat_GGZ Door psychische problemen als ziekte te zien ontneem je mensen de motivatie om te zoeken naar / vechten voor oplossingen!
vilmawinterjoe: @zielenknijper Helemaal met je eens. De ziekte of fenomeen #psychiatrie is iets va de 18de eeuw, #commercieel geworden. #ff @debatop2
MarionS55: RT @zielenknijper: Nieuwe psychiatrische ziekten bij #kinderen: "#dyscalculie" (#rekenstoornis) en #taalstoornis http://t.co/funJ6SlA #dsm5
AntiJgz: RT @zielenknijper: Prof. dr. Paul Verhaeghe: #ADHD is #boerenbedrog, de #psychiatrie begaat #fraude http://t.co/D4fGvlKA
yvke: RT @zielenknijper: http://t.co/AKNd8eut Pillen niet nodig tegen #ADHD, luidde het in 2010. Anno 2012 groeit medicatie onverminderd hard door
YvonneLoef1: RT @zielenknijper: Brits onderzoek: “Mee-roken kan ADHD-gedrag en hyperactiviteit veroorzaken” http://t.co/gmjeDb50 via @zielenknijper
dutch_eagle: Ik heb een @YouTube-video aan mijn favorieten toegevoegdvan @zielenknijper http://t.co/Nsg5ALz4 EO Netwerk repor
Nelmaf: @zielenknijper @SchreuderManon Dream on.
Leonielinssen: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
helenpleiter: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
WizardWise: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
Wim_Bouman: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
maikivog: @zielenknijper helpt u me mee de 1000 te halen ik verzamel oude mobieltjes in voor #stichtingdeopkikker #dtv RETWEET=FIJN
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
Sandronique: @zielenknijper @MarieJoseGMH @Afwijkend Omdat Ritaline 30% zuiverder dan cocaïne is! "Legaal" je kind aan de harddrugs. Erger; gedwongen...
zielenknijper: RT @maikivog: @zielenknijper helpt u me mee de 1000 te halen ik verzamel oude mobieltjes in voor #stichtingdeopkikker #dtv RETWEET=FIJN
DorienKok: The Dorien Kok Daily is out! http://t.co/mA1mAP38 ▸ Top stories today via @zielenknijper @_onderwijs
SchreuderManon: @zielenknijper @Nelmaf Vraag het ajb eens aan jouw shrink.Collega shrink zegt slechts 10%.Is vermaarde autoriteit op vakgebied.
ConstantijnVr: RT @zielenknijper: @Leonielinssen #psychiater is een neparts, #eigenbijdrage verlegt macht naar pat. en zo belangenbehartigers, voorkomt misdaden menselijkheid
BrasaCoevorden: @zielenknijper @afwijkend @Wim_Bouman Het wordt gezellig druk in de apenboom ... http://t.co/y6SucMW1
Vonnefanclub: @Zielenknijper: Kan haar dieet er de oorzaak van zijn dat @YvonnevanH pedofiel is? http://t.co/3aqiH5RY Of is er een andere oorzaak?
Aeolus1969: RT @zielenknijper: Hoogleraren in Australië: "ADHD symptomen zijn normaal kindergedrag" http://t.co/VWXlJBv8 #adhd #fraude #ziektereligie
ZiekVanAngst: @zielenknijper @BrasaCoevorden @afwijkend @Wim_Bouman,
mee eens, mensen mogen verschillend zijn, dat is geen ziekte, maar eigenheid
GeraOverijssel: RT @BrasaCoevorden: @ZiekVanAngst @zielenknijper @afwijkend @wim_bouman Dus vanaf nu geen paracetanootje, maar een apennootje bij hoofdpijn. Of ... een banaan!
nieuwsklep: @zielenknijper http://t.co/VMmjf403
selwyndonia: RT @zielenknijper: Antidepressiva veroorzaken onvruchtbaarheid bij mannen http://t.co/kV6122Wu via @zielenknijper
Roelfina090444: RT @zielenknijper: Dagblad De Pers: ADHD medicijnen veroorzaken agressief en crimineel gedrag en maken kinderen verslaafd http://t.co/Yu559egt
blondblondblond: RT @zielenknijper: Hoogleraar: Antidepressiva oorzaak ernstige geweldsmisdrijven en Nederlandse rechters nemen het niet serieus http://t.co/VKNUXLMv
SoulRebel73: RT @zielenknijper: Hoogleraar: Antidepressiva oorzaak ernstige geweldsmisdrijven en Nederlandse rechters nemen het niet serieus http://t.co/VKNUXLMv
0XFatimaX0: RT @zielenknijper: Hoogleraar: Antidepressiva oorzaak ernstige geweldsmisdrijven en Nederlandse rechters nemen het niet serieus http://t.co/VKNUXLMv
joukjebroier: RT @zielenknijper: #ADHD medicijnen veroorzaken psychosen en agressie en het aantal antipsychotica voorschriften aan kinderen stijgt hard http://t.co/bzdVaele
FrankvanWijck: @zielenknijper Openbare apotheken moeten kansen ziekenhuisverplaatste zorg nú pakken. http://t.co/PP12gMA7
emilysteenbakke: @zielenknijper #ADHD de diagnose adhd wordt veel te snel gesteld en medicijn gegeven.Er zijn drukke kids en laat ze buiten spelen
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: VPRO Noorderlicht "Gesjoemel met zelfmoordcijfers" http://t.co/DiiMxLO1 antidepressiva blijkt zelfmoorden te veroorzaken onder jongeren
GGZzorgen: RT @zielenknijper: http://t.co/Z4noqu9M Minister vestuurt kritische brief aan alle artsen in Nederland over de ADHD epidemie
help_straatkind: RT @zielenknijper: http://t.co/Z4noqu9M Minister vestuurt kritische brief aan alle artsen in Nederland over de ADHD epidemie
yvke: @zielenknijper hopelijk heeft de minister ook Mevr. L Pelser gehoord over ADHD http://t.co/vnkbmMTI
hardlopert055: @ton65jacobs @zielenknijper onzin
jill3007: RT @ton65jacobs: Eh... RT @zielenknijper: Antidepressiva is het nieuwe bidden maar niet tot God of een betere toekomst. Men richt zich tot de duivel
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: Klaagbede Belgische psychiater: "we moeten terug naar het gewone zoals een gesprek met een psychiater" http://t.co/7QqYlHvv
Twulpverlener: RT @zielenknijper: UT: ACT (psychotherapie) en Mindfulness is effectief voor verhelpen psychische problemen http://t.co/v2uKGCse via @zielenknijper
Ellynieuwenhuiz: RT @zielenknijper: Studie toont aan dat #antipsychotica hersenschade veroorzaakt die door #psychiatrie wordt aangevoerd als bewijs ziekte http://t.co/OfcLRZf3
030Caro: @zielenknijper Dank voor je berichten, ik ga binnenkort lezen. Op computer is handiger dan op gsm zoals nu :)
Theejaja: @zielenknijper psychiater uit Nijmegen verzamelde kinderporno, vandaag berecht;240 uur werkstraf en 1 jaar voorwaardelijke celstraf!!
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: VPRO: psychiatrie was leerschool Holocaust http://t.co/20nni0Kl psychiaters begonnen al met moorden in 1914, toen bestond Nazi partij niet
paarseanne: RT @zielenknijper: Jonge Nederlandse meisjes meer dan een jaar in een isoleercel opsluiten bijvoorbeeld (2010), welk goed mens doet zoiets, en dan een 'arts'?
MarieJoseGMH: er ZIJN wel degelijk goede psychiaters die ECHT mensen en kinderen helpen @zielenknijper @paarseanne
OswaldRoch: RT @zielenknijper: @paarseanne psychiatrie heeft ziekelijke ideologieën, farmacie miljarden winst als belang, samen drijven ze elkaar/houden elkaar in stand
JDreport: RT @MarieJoseGMH: vreselijk “@zielenknijper: 'Antidepressiva verdubbelen risico op zelfmoord bij jongeren' http://t.co/eFeKtRnb via @nunl”
ChicareZwolle: RT @zielenknijper: Wat willen psychiaters in de hersenen van kinderen, terwijl er geen bewijs is voor ziekte en er zoveel aanwijzingen zijn dat het slecht is?
Rvandenberg1968: RT @zielenknijper: @MarieJoseGMH @paarseanne zie verhaal van prof. Treffers, psychiater die bewust werd dat hij slecht was voor kinderen http://t.co/2slXRNwj
NaytDX: @zielenknijper @GSD_SteVB @RichardDawkins People have a right to believe in atheism.
FreeSarahMorton: Eugenetica aan de basis van psychiatrische behandeling http://t.co/0i84ef8q via @zielenknijper
BF55: @zielenknijper @MarieJoseGMH Tweet van @wdekanter ging over Jellinek, dat wil zeggen verslavingszorg. Niet over psychiatrie. #GGZ
Icesurfer1: RT @zielenknijper: Het is afgelopen voor de psychiatrie in Amerika http://t.co/62OPQJRs via @zielenknijper
zielenknijper: Professor: ‘Na kritiek op ADHD-medicatie zijn veel diagnoses vervangen door bipolaire stoornis’ http://t.co/FnZK9o3s via @zielenknijper
GLangeveld: RT @zielenknijper: Het is afgelopen voor de psychiatrie in Amerika http://t.co/62OPQJRs via @zielenknijper
kalahiri: @zielenknijper En dan gaat het alleen nog maar om marihuana. Triest.
maancafe: Professor: ‘Na kritiek op ADHD-medicatie zijn veel diagnoses vervangen door bipolaire stoornis’ http://t.co/ct8gpfWx via @zielenknijper
Anita_L_: @maancafe @zielenknijper Wat eng... Vind sowieso dat ze te snel naar Adhd verwijzen.
DROLI4: Professor: ‘Na kritiek op ADHD-medicatie zijn veel diagnoses vervangen door bipolaire stoornis’ http://t.co/7MHb4RPC via @zielenknijper
SPZeist: @zielenknijper 140 lettertekens zijn beetje vaag , mail ons gerust u verhaal via zeist@sp.nl
heckamanknhk5: @zielenknijper http://t.co/ld92uTpq
weakylegs: @zielenknijper Ik zie dat het anders is vanuit mijn ervaring-betrokkeneid bij mensen met #schizofrenie. Kom jij daar ook ?
nandajansen37: Jij ook heel veel dank @zielenknijper voor het RT'en hoop dat @wensenboom ook meer volgers krijgen #mensenelkaarhelpenalsishetzoklein!
MFAertssen: RT @zielenknijper: psychiatrie is letterlijk pillen proppen en ga maar weer naar huis, en die pillen doen problemen escaleren maar dan ligt het aan de ziekte
lsz_nl: @zielenknijper Inderdaad: stigma zal pas verdwijnen als werkers in de ggz in de kern veranderen en machtstructuren transparant worden!
KinderenNL: @zielenknijper Bedankt dat je ons volgt via #Twitter en welkom!
tijmennnn: @zielenknijper @zhengou Ok.
MadamLotte: @zielenknijper stoornissen. Deze richting, sluit hier goed bij aan.
ZhengOu: RT @zielenknijper: @ZhengOu @tijmennnn psychiatrie is een malversatie, het hoort niet te bestaan, psychologie is zuiver wetenschappelijk
Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
verpleegkoach: @zielenknijper en wat dacht je van de ouders vd kinderen die toestemming geven voor zware medicatie. #weeskritisch
Barry_Oosterhof: @Leliebel @zielenknijper De maatschappij trekt het niet. Die lastige rot kinderen ook altijd. Klote he? Bah...
All4wan: RT @Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
kalahiri: RT @zielenknijper Hersenen kunnen veranderen voor wat je nodig hebt en wil, hun aanpassingspotentieel is enorm. http://t.co/GyVrEpFt
MJGeurtsen: RT @Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
annettewessels: RT @Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
Sambamagico: @kalahiri @zielenknijper Hoezo onzin?
HydieBreda: RT @kalahiri: Nu een uur lang interessante discussie over de onzin van Dick Swaab en zijn hersen-waarheid op #radio1. cc. @zielenknijper
Barry_Oosterhof: @zielenknijper Wanneer krijg ik je reactie?
exhibitiontiz: @zielenknijper >bij de juiste -maar incorrecte- annames krijg je de juiste -dus incorrecte- bewijzen er gratis bij
GriJo_Health: RT @zielenknijper: Tientallen miljoenen euro's belastinggeld verdwijnt er jaarlijks in de psychiatrie naar onder meer onderzoek naar genen voor ADHD
MWF_vd_Hoogen: @Leliebel @zielenknijper Dat is ieders goed recht, maar besef wel dat je je geen garanties hebt voor #veiligezorg. http://t.co/F9cClAsI
DiscriminatieZk: RT @zielenknijper: Selectieve vervolging van criminelen op basis van psychiatrische diagnoses (TBS) is discriminatie volgens VN: http://t.co/tSSe1hRg
Boekentips3: @zielenknijper Heb jij het boek 'Wij Zijn Ons Brein' al in huis? Aanradertje en nu geen verzendkosten! http://t.co/2g2AP43h 70
DWvdLnl: De Waarheid v/d Leugen - Dutch is out! http://t.co/skCOE5jc ▸ Top stories today via @zielenknijper @erwinpeeters
joukjebroier: RT @zielenknijper: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/yWhpDZgE #NS en #PRORAIL en #VVMC woedend
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/yWhpDZgE #NS en #PRORAIL en #VVMC woedend
dreoudman: RT @zielenknijper: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/yWhpDZgE #NS en #PRORAIL en #VVMC woedend
brigittjedidja: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/REIzRS5U via @zielenknijper
Alishagirl1: RT @brigittjedidja: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/REIzRS5U via @zielenknijper
LRiupassa: RT @zielenknijper: Problemen in het lichaam kunnen een oorzaak zijn van depressieve emoties, ter bescherming om je te zeggen: spaar je energie
miketomale: politiekvandaag is out! http://t.co/aPQ8OMCd ▸ Top stories today via @henkeningrit @laurakassandra @zielenknijper @dagtaak @politiekrheden
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: Al in 1914 begon de psychiatrie met het vermoorden van patiënten met honger diëten, nog voordat de Nazi-partij bestond http://t.co/9ACYx64l
bwydooghe: Geschiedenis 24 - Psychiatrie als leerschool voor de holocaust | @scoopit via @zielenknijper http://t.co/riZgJWbj
MaaikeHomeopaat: RT @zielenknijper: Telegraaf: Adhd meestal geen ziekte, hersenen kinderen onnodig behandeld http://t.co/SmBYZSMD via @telegraaf #adhd #ziektereligie
lorraineHiddes: RT @zielenknijper: Telegraaf: Adhd meestal geen ziekte, hersenen kinderen onnodig behandeld http://t.co/SmBYZSMD via @telegraaf #adhd #ziektereligie
NicoliendeKroon: RT @zielenknijper: Telegraaf: Adhd meestal geen ziekte, hersenen kinderen onnodig behandeld http://t.co/SmBYZSMD via @telegraaf #adhd #ziektereligie
ADHD_in_Beeld: ADHD in Beeld is out! http://t.co/pIJlNFfS ▸ Top stories today via @carolinevbommel @gezinnig @coachinglisse @adhdnetwerk @zielenknijper










07:59 op 15 January 2010
Ik krijg heel sterk het gevoel dat jij als klein kind zijnde meer dan normaal alleen gelaten bent door je ouders terwijl het niet nodig is geweest.
In de normale opvoeding gaat het zoals hierboven word beschreven door de tegenstanders van jou verhaal.
Dat wat jij beweert is niet normaal zoals het gaat in het dagelijks leven.
Als iedereen het gaat doen zoals jij dat wil gaan doen, dan krijg je allemaal van die verwende zijk kinderen die bij het minste geringste gaan staan huilen en stampvoeten op de grond als ze hun zin niet krijgen.
Die kinderen gaan later in de pubertijd dan recht voor je staan en gaan je dan bedreigen als ze hun zin niet gaan krijgen.
En dan ga je echt wel anders piepen en staan ze hulpeloos bij die mensen op de stoep die jullie nu verafschuwen.
Maar goed wat wij ook schrijven jij wil er gewoon niets van aan nemen ondanks dat wij degene zijn met de ervaring en jij het nog moet bewijzen dat je een kind krijgen kan(god ik mag hopen voor het kind van niet).
Jij denkt het allemaal te weten maar in werkelijkheid moet je eerst nog maar eens droog worden achter je oren voordat je met beweringen wilt komen waar je nog geneens kaas van hebt gegeten.
De groeten
08:36 op 15 January 2010
(..god ik mag hopen voor het kind van niet..)
Dat je het niet eens bent met Sarah, ok. dat kan.
Maar is deze opmerking nodig?
14:49 op 15 January 2010
(..god ik mag hopen voor het kind van niet..)
Dat je het niet eens bent met Sarah, ok. dat kan.
Maar is deze opmerking nodig?
En al die uitlatingen naar ons gericht dat wij kinder mishandelaars zijn dat mag dan wel?????.
Denk dat jij dan ook met 2 maten aan het meten bent.
Het spreekwoord zegt: WIE DE BAL KAATST KAN HEm TERUG VERWACHTEN.
04:48 op 16 January 2010
In de psychiatrie worden mensen vastgebonden en geïsoleerd uit tijdsgebrek, maar in huishoudens dus ook.
Waarom denk je dat die kinderen de box verschrikkelijk vonden? Omdat dat betekende dat ze alleen werden gelaten en gevangen zaten en daar niks tegen konden doen.
Vergelijk jij nou echt het feit dat mijn kinderen soms in de box zaten met dwangbehandeling in de psychiatrie....?
Je kunt heel ver bij me gaan.... maar deze grens is er echt 10 te ver Sarah!!!!
Ga alsjeblieft eens echt uitzoeken waar je het over hebt in plaats van dit soort achterlijke vergelijkingen rond te strooien
07:39 op 16 January 2010
In de psychiatrie worden mensen vastgebonden en geïsoleerd uit tijdsgebrek, maar in huishoudens dus ook.
Waarom denk je dat die kinderen de box verschrikkelijk vonden? Omdat dat betekende dat ze alleen werden gelaten en gevangen zaten en daar niks tegen konden doen.
Vergelijk jij nou echt het feit dat mijn kinderen soms in de box zaten met dwangbehandeling in de psychiatrie....?
Je kunt heel ver bij me gaan.... maar deze grens is er echt 10 te ver Sarah!!!!
Ga alsjeblieft eens echt uitzoeken waar je het over hebt in plaats van dit soort achterlijke vergelijkingen rond te strooien
Hoe het in de psychiatrie gebeurt is inderdaad wel vele malen erger, dat weet ik wel. Dus excuses bij deze...
Ik proef zoveel frustratie's in jou schrijven he sarah
De pot verwijt de ketel dat hij...
Ik krijg heel sterk het gevoel dat jij als klein kind zijnde meer dan normaal alleen gelaten bent door je ouders terwijl het niet nodig is geweest.
Niet meer dan normaal is in onze cultuur. Ik ben overigens juist beschermd opgevoed, maar wel vaak in situaties gedwongen die ik niet aankan.
Als iedereen het gaat doen zoals jij dat wil gaan doen, dan krijg je allemaal van die verwende zijk kinderen die bij het minste geringste gaan staan huilen en stampvoeten op de grond als ze hun zin niet krijgen.
Die kinderen gaan later in de pubertijd dan recht voor je staan en gaan je dan bedreigen als ze hun zin niet gaan krijgen.
De huidige vriendin van mijn vader heeft twee kinderen. De oudste was een huilbaby, maar haar moeder liet haar nooit alleen ermee. Ze droeg haar dochtertje de hele tijd, al waarschuwden mensen dat ze haar zo zouden verwennen.
Maar nu is het een van de liefste, meest relaxte kinderen die ik ken. Maar in haar pubertijd gaat ze dus recht voor je staan en je bedreigen als ze haar zin niet krijgt, volgens jou...
Goed blijven lezen. Ik heb namelijk niet gezegd dat je kinderen altijd hun zin moet geven, alleen dat je ze niet in situaties moet dwingen die ze niet aankunnen.
Ik heb er zelf ook een hekel aan als kinderen alles voor elkaar krijgen. Bijv als kinderen hun warme maaltijd niet lusten, maar wel achteraf gaan huilen van de honger en een boterham met chocoladepasta krijgen! Dwang werkt averechts, maar als kinderen iets anders krijgen, zijn ze nooit hongerig genoeg om te eten wat de pot schaft.
En ik vind het ook echt niet zielig als kinderen huilen omdat ze een snoepje waar ze hun zinnen op hebben gezet niet krijgen.
Ik heb ook niet gezegd dat als een kind niet naar de peuterschool wil, je het dan maar thuis moet houden, alleen dat een kind geleidelijk moet kunnen wennen aan een vreemde omgeving en mensen die het niet kent.
Als jullie vinden dat een kind in een buggy of een box thuishoren is dat jullie keus, ik kan en wil jullie niet dwingen om het op mijn manier te doen. Alleen bij mij zul je geen gehoor vinden.
06:56 op 17 January 2010
Ik heb er zelf ook een hekel aan als kinderen alles voor elkaar krijgen. Bijv als kinderen hun warme maaltijd niet lusten, maar wel achteraf gaan huilen van de honger en een boterham met chocoladepasta krijgen! Dwang werkt averechts, maar als kinderen iets anders krijgen, zijn ze nooit hongerig genoeg om te eten wat de pot schaft.
Maar als je het huilen om een snoepje niet hebt meegemaakt... en dt zelfde kind vervolgens ziet bleren in een buggy trek je dus andere conclusies.....
Ik denk zomaar dat wij niet bedoelen dat onze kinderen continu in een box of buggy horen.... maar jouw manier van reageren geeft mij in ieder geval steeds het gevoel dat jij er van uit gaat dat het wel het geval is.....
En proberen om het over de boeg van werkende ouders te gooien (wat ik hier ook al mensen heb horen zeggen) die geen tijd hebben voor hun kroost..... juist vroeger in de tijd van de grote gezinnen en de thuisblijfmoeders was er voor de kinderen weinig tot geen individuele aandacht...
En dat is weinig cultuurgebonden....
07:54 op 17 January 2010
Ik heb er zelf ook een hekel aan als kinderen alles voor elkaar krijgen. Bijv als kinderen hun warme maaltijd niet lusten, maar wel achteraf gaan huilen van de honger en een boterham met chocoladepasta krijgen! Dwang werkt averechts, maar als kinderen iets anders krijgen, zijn ze nooit hongerig genoeg om te eten wat de pot schaft.
Dus dan zou de conclusie zijn dat je ze óf dwingt om te eten (waar ik geen voorstander van ben) óf honger laat hebben tot de volgene maaltijd.......
Dwingen kan voedselfobieën veroorzaken, slecht idee dus, maar dat weet je zelf ook dus.
Als kinderen een paar dingen niet lusten, kun je daar nog wel rekening mee houden, maar sommige kinderen willen bijna niets, en door ze die boterham te geven, hou je dat in stand.
Dus zelf zou ik inderdaad zeggen: honger laten hebben tot de volgende maaltijd. Bied het voedsel wel altijd aan en geef het kind de tijd. Haal het eten niet meteen weg, maar wacht gewoon tot je als gezin klaar bent met eten.
Dan leren ze het snel genoeg. IK was een makkelijke eter, maar als ik iets niet luste, kreeg ik echt niets anders! En daar heb ik niets aan overgehouden.
Vroeger waren de mensen doorgaans armer en moesten kinderen wel eten wat de pot schaft. Er was geen geld om met ieders smaak rekening te houden. Ik vind het ook geen goede tendens dat in veel gezinnen de kinderen bepalen wat er op tafel komt. Dan heb ik het niet over meedenken, maar dat er alleen nog patat, pizza's en andere dingen gegeten worden omdat de kinderen dat lekker vinden.
Ik heb ook niet gezegd dat jullie de kinderen de hele dag in de box zetten!
Hoe het vroeger ging, weet ik niet precies. Maar in een gezin met negen kinderen is er inderdaad weinig individuele aandacht! Ik kan ieder ook dringend aanraden om niet meer kinderen te krijgen dan ie aankan. :P
08:08 op 17 January 2010
Daar staat tegenover dat hij graatmager is (en dan heb ik het over een medisch ondergewicht, en niet door de medicatie maar al sinds zijn geboorte)....
Dit kind laten wachten tot een volgende maaltijd of tot hij honger heeft (wat hij in 12 jaar nog noooooit heeft gehad) zou pas kindermishandeling zijn.
Dan zou ik hem datgene ontzeggen wat hij minimaal nodig heeft om te kunnen leven....
10:03 op 17 January 2010
Daar staat tegenover dat hij graatmager is (en dan heb ik het over een medisch ondergewicht, en niet door de medicatie maar al sinds zijn geboorte)....
Dit kind laten wachten tot een volgende maaltijd of tot hij honger heeft (wat hij in 12 jaar nog noooooit heeft gehad) zou pas kindermishandeling zijn.
Dan zou ik hem datgene ontzeggen wat hij minimaal nodig heeft om te kunnen leven....
De meeste kinderen krijgen wel een paar tussendoortjes op een dag, maar liever niet als compensatie voor maaltijden die ze geweigerd hebben.
Wat wel kindermishandeling is, is bijv een kind voor straf zonder eten naar bed sturen, ondergewicht of niet. Want onthou je je kind de meest basale dingen
10:20 op 17 January 2010