Seroquel XR - het dodelijkste antipsychoticum - goedgekeurd voor de Europese markt
Antipsychotica zijn zeer giftige middelen die het leven met gemiddeld 30 jaar verkorten en die mensen chronisch ziek maken zodat ze niet meer kunnen stoppen met het gebruik ervan. In een recent onderzoek dat is gepubliceerd in het medische tijdschrift The Lancet bleek dat de top 3 best verkochte antipsychotica (Seroquel, Risperdal en Zyprexa) overeenkomt met de top 3 dodelijkste middelen en dat de modernste antipsychotica dodelijker zijn dan oudere soorten. In deze studie kwam Seroquel naar voren als meest dodelijke antipsychoticum.
Nu blijkt de Europese Commissie Seroquel XR, een injectie variant van Seroquel-tabletten, te hebben goedgekeurd voor het behandelen van zware depressie.
AstraZeneca’s Seroquel XR gets EU add-on approval
AstraZeneca said Thursday that the European Commission has issued a positive decision for the approval of its Seroquel XR extended release tablets as an add-on treatment of major depressive episodes for patients who have sub-optimal response to antidepressant monotherapy. The company said the decision follows a recommendation by the Committee for Medicinal Products for Human Use in April. AstraZeneca said it will now move forward in obtaining local approvals, which is a 30-day process for the 17 member states that have signed up to a mutual recognition procedure.
Bron: MarketWatch
Dit is natuurlijk absurd, en de vraag is: hoe is het mogelijk dat het meest dodelijke antipsychoticum waarover veel ophef is geweest in de voorgaande jaren vanwege het feit dat de producent dodelijke bijwerkingen opzettelijk heeft verzwegen, goedgekeurd wordt voor een off-label toepassing in Europa?
Zie bijvoorbeeld de volgende bronnen:
- SP stelt kamervragen over Seroquel naar aanleiding van Netwerk reportage
- Hoogleraar: Maker Seroquel betaalt klagers
- AstraZeneca gaat onverstoord verder en start wereldwijde promotie campagne Seroquel…
- AstraZeneca gebruikt Disney figuren om antipsychoticum Seroquel te promoten
- Hoogleraar: Producent AstraZeneca zit weer mis met antipsychoticum Seroquel
- 8.787 gedupeerden Seroquel starten rechtzaak tegen AstraZeneca
- AstraZeneca zet in op nog een Seroquel toepassing: angsten
- FDA acht gezondheidsrisico’s Seroquel te hoog, Europa keurt het middel goed…
- FDA comité - zonder psychiater Armenteros - acht gezondheidsrisico’s Seroquel te hoog
Antipsychotica is extreem giftig en verkort het leven van gebruikers met gemiddeld 30 jaar (verschillende bronnen noemen een ander getal)
- The Independent: Ignored: the mentally ill killed by drugs that are meant to help them
- Psy: Antipsychotica verkort het leven met gemiddeld 22,5 jaar
In de wetenschappelijke literatuur is het duidelijk dat antipsychotica de kans op herstel van complexe psychische problemen vermindert en dat het mensen chronisch ziek maakt. Volgens medisch journalist Robert Whitaker veroorzaakt antipsychotica een atrofie van de hersenschors en een vergroting van de basale ganglia wat op termijn zorgt voor een verergering van complexe psychische problemen en daarbij blokkeert antipsychotica Dopamine D2 receptoren in de hersenen waardoor de hersenen in reactie de receptoren gevoeliger maken zodat wanneer iemand probeert te stoppen met het gebruik van antipsychotica hij of zij terugvalt in antipsychotica-geïnduceerde psychose die vaak vele malen ernstiger is dan iemand voorheen had ervaren.
- The case against antipsychotic drugs: a 50-year record of doing more harm than good (pubmed)
- Psychminded.co.uk: Anti-psychotics likely to cause brain damage, new study claims
In de volgende grafiek zie je de resultaten van een lange-termijn studie die bevestigt dat mensen meer kans hebben op herstel zonder behandeling in vergelijking met de gebruikelijke combinatie van antipsychotica en psychiatrische therapie.

Lange termijn resultaten schizofrenie, bron: Martin Harrow and Thomas Jobe. “Factors involved in Outcome and Recovery in Schizophrenia Patients Not on Antipsychotic Medications: A 15-year Multifollow-up Study. The Journal of Nervous and Mental Disease, 195 (2007):406-414.
Antipsychoticum Seroquel is het meest schadelijke antipsychoticum blijkt uit studies en gebruikers ervan sterven het snelst in vergelijking met andere antipsychotica. Hoe kan het dat de Europese Commissie dit middel goedkeurt voor het behandelen van zware depressie? Ik vind dit werkelijk absurd en vermoed dan ook dat hier financiële belangen spelen, want de EU komt in vergelijking met de Amerikaanse overheid (en haar FDA) net om de hoek kijken en is wellicht niet bestand tegen de vele belanghebbende partijen en hun invloeden. Dat een farmaceut een omstreden middel goedgekeurd krijgt voor een off-label toepassing is daarvoor wellicht een aanwijzing.
Depressieweg: RT @FreeSarahMorton: Psychiaters waren de echte auteurs van de Holocaust, maar zijn er nooit voor vervolgd http://t.co/yuspBJb via @zielenknijper
FreeSarahMorton: Psychiaters waren de echte auteurs van de Holocaust, maar zijn er nooit voor vervolgd http://t.co/yuspBJb via @zielenknijper
zielenknijper: Duitse psychiaters erkennen criminele verleden: voortzetting Holocaust 1945-1949 http://t.co/NWc3l3H via @zielenknijper
maancafe: @zielenknijper Proficiat met je 38ste en keep up the good work!
Aukje1980: RT @zielenknijper: Artsennet: antipsychotica gebruik bij kinderen loopt uit de klauwen http://t.co/AcvOvPE via @zielenknijper
QV33N: @zielenknijper ben er net mee gestopt...dacht dat ik nóg gekker werd...LOL!!!
hannekedeboer: PvdA-kamerlid Lea Bouwmeester stelt kamervragen over de ADHD-epidemie http://t.co/5EHBpqn via @zielenknijper
GriJo_Health: Psychiatrie: een zwendel dat haar spil vindt in het uitbuiten van onmacht http://t.co/yjEEfa7 via @zielenknijper
GepkedeLeef: RT @zielenknijper: Psychiatrie: een zwendel dat haar spil vindt in het uitbuiten van onmacht http://t.co/5vve0E0 via @zielenknijper
ggzplaza: Minister Schippers stelt onderzoek in naar voorschrijfgedrag ADHD medicijnen bij kinderen http://t.co/hZ7sK4I via @zielenknijper
aneg1974: Psychiatrie: een zwendel dat haar spil vindt in het uitbuiten van onmacht http://t.co/akiY9Rc via @zielenknijper
MoonConsultancy: RT @diedelicious: leuk mijn weblog is nou ook te vinden op @zielenknijper http://bit.ly/fzr2Bx
diedelicious: leuk mijn weblog is nou ook te vinden op @zielenknijper http://bit.ly/fzr2Bx
Aeolus1969: The Lancet: Moderne antipsychotica zijn dodelijker dan oude soorten antipsychotica http://t.co/TMUnZ8D via @zielenknijper
Cdiepen: @Afwijkend @zielenknijper jullie bedoelen zeker psychiatrische stoornis in combinatie met anti depressiva -is dat zo'n rare combi??
MarjavanderEnde: Hoorzitting ADHD in Tweede Kamer loopt uit op carnaval http://t.co/bUOrx9K via @zielenknijper
Edwin444: I liked a @YouTube videofrom @zielenknijper http://youtu.be/i5IWFDY_oNo?a NOVA reportage: Toezicht op psychiaters
zielenknijper: Prof. dr. van der Steen: Psychatrische stoornissen: rijp voor het vuilnisvat http://t.co/OooCsFs via @zielenknijper
maancafe: Minister Edith Schippers neemt maatregelen tegen groei psychiatrie. Fantastische analyse van @zielenknijper - http://bit.ly/lQpgh8
j4m: @maancafe @zielenknijper Denk dat mevr schippers zelf hard aan psychische hulp toe is...ze staat imo ver buiten de realiteit
BlogPowerNL: @maancafe @zielenknijper zekers, goeie analyse. Ter aanvulling mijn boze blogje http://t.co/sj10H5k
hannekedeboer: RT @maancafe: Minister Edith Schippers neemt maatregelen tegen groei psychiatrie. Fantastische analyse van @zielenknijper - http://bit.ly/lQpgh8
GepkedeLeef: Psychiater: we maken er maar het beste van http://t.co/ErPyCmf via @zielenknijper Peter Hanneman Overveen
DeniesaBoeken: RT @FreeSarahMorton: De mythe van de peuterpuberteit. http://t.co/JJBkSsQ via @zielenknijper
teeuwis: RT @FreeSarahMorton: Ervaringsdeskundigen over dwangopname en dwangbehandeling in de psychiatrie http://t.co/DsPumfM via @zielenknijper
MaaikeHomeopaat: RT @zielenknijper: Britse Minister van Binnenlandse Zaken Theresa May: “Genoeg is genoeg, ADHD medicatie gaat de deur uit” http://t.co/SWx5n9L @zielenknijper
777777710: #FF @SimonsCat @zielenknijper @schildklier @asielamsterdam @Davidvangennep @VegNews @luke_chueh @bob_dob @BrandtPeters @frank_kozik
ggzplaza: RT @zielenknijper: Minister Edith Schippers: “Psychiatrische diagnoses zijn geen echte ziekten”, Psychiaters: stil…...
RochusVerkerk: @zielenknijper www.codepascal.webs.com
GriJo_Health: RT @zielenknijper: De Pers: Antidepressiva is een hoax om pillen te verkopen http://t.co/0di3NpET #Antidepressiva werken niet of nauwelijks.
Tsjunder: Magazine KIJK: Almachtige psychiatrische bijbel DSM-5 is gefundeerd op omstreden theorieën http://t.co/6yXBeuyH via @zielenknijper
heropa: RT @zielenknijper Antidepressivagebruik in Nederland stijgt met 230% in 5 jaar http://t.co/Hx8wzy4Q via @zielenknijper
ZiekVanAngst: Update: Calimero-syndroom http://t.co/EIYOafRc via @zielenknijper
ruuddonker54: Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) vermoedt fraude door GGZ instellingen http://t.co/BVpEb0g4 via @zielenknijper
burovanoppen: @zielenknijper Dank voor jouw reactie! Spijtig is wel dat de innovatie waarover jij spreekt over de rug van de #ggz-klant wordt verkregen!
kjvdvaart: @zielenknijper Sorry, maar ik ben het niet met je stellingname eens. Medicatie is niet zaligmakend maar helaas vaak wel (tijdelijk) modig.
ireneporter2: @zielenknijper Want to meet beautiful russian women? Go signup here HotDateHookUps .com its free and takes just minutes.
zielenknijper: @zielenknijper Hang jezelf niet aan de kapstok!
jorisvdberg: @zielenknijper nou, ik ben nogal allergisch voor religies dus dat komt wel goed...
FiiFii93200: @zielenknijper Schissler http://t.co/iKow682N
precylovekay: @zielenknijper Carolina http://t.co/nAXKd5pK
Marianne_Russo: @zielenknijper Not sure they alter brain perception but agree not all kids need it but some do even short term to be able to acquire tools
livingwithadd: @zielenknijper You might want seriously consider educating yourself about #ADHD instead of blaming parents.
nieuwsklep: @zielenknijper Welkom en bedankt voor het volgen.
DepressieVere: @zielenknijper Na 10 jaar psychosynthese, meditatie, aura, osteopatie enzo begon ik pillen te slikken. Sindsdien denk ik er anders over.
morrissinger: @@zielenknijper Treating medical problms manifesting in the brain. In #specialeducation #law, #ADHD = medical problem, not social/emotional.
ton65jacobs: @zielenknijper Diepe uitspraak. Kan het hier alleen maar mee eens zijn. Heb er heel veel van geleerd. Van mijn "dipje"
NesrineXX: @zielenknijper hahaha
Aeolus1969: RT @zielenknijper: @Aeolus1969 http://t.co/X5t5dbGQ echt een ziek idee, en ze doen het achterbaks! #darwin #atheisme
ProoiReijnhoudt: RT @zielenknijper: #ADHD blijkt ziektereligie, slechte opvoeding oorzaak lastig gedrag (New York Times) http://t.co/KFxMBDSG
sanderoord: RT @zielenknijper: #cognitieve #psychotherapie verhelpt #multiplesclerose #ms bij vrouw! http://t.co/pH20eu01
wendykerkhof: @zielenknijper daarnaast helpt de eigen bijdrage NIET aan vermindering van gebruik van isoleer cellen. Doordat (cont) http://t.co/PJ4oFS94
YouNet_: The YouNet Daily is out! http://t.co/28meR5kQ ▸ Top stories today via @heavyton @zielenknijper @pbeuropa @regioneer @lfjfilho
QueenSparerib: Welkom nieuwe volgers! :-) @Onderwijsvnu @gerardverwij @zielenknijper
GGZzorgen: RT @zielenknijper: @Lectoraat_GGZ Door psychische problemen als ziekte te zien ontneem je mensen de motivatie om te zoeken naar / vechten voor oplossingen!
vilmawinterjoe: @zielenknijper Helemaal met je eens. De ziekte of fenomeen #psychiatrie is iets va de 18de eeuw, #commercieel geworden. #ff @debatop2
MarionS55: RT @zielenknijper: Nieuwe psychiatrische ziekten bij #kinderen: "#dyscalculie" (#rekenstoornis) en #taalstoornis http://t.co/funJ6SlA #dsm5
AntiJgz: RT @zielenknijper: Prof. dr. Paul Verhaeghe: #ADHD is #boerenbedrog, de #psychiatrie begaat #fraude http://t.co/D4fGvlKA
yvke: RT @zielenknijper: http://t.co/AKNd8eut Pillen niet nodig tegen #ADHD, luidde het in 2010. Anno 2012 groeit medicatie onverminderd hard door
YvonneLoef1: RT @zielenknijper: Brits onderzoek: “Mee-roken kan ADHD-gedrag en hyperactiviteit veroorzaken” http://t.co/gmjeDb50 via @zielenknijper
dutch_eagle: Ik heb een @YouTube-video aan mijn favorieten toegevoegdvan @zielenknijper http://t.co/Nsg5ALz4 EO Netwerk repor
Nelmaf: @zielenknijper @SchreuderManon Dream on.
Leonielinssen: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
helenpleiter: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
WizardWise: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
Wim_Bouman: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
maikivog: @zielenknijper helpt u me mee de 1000 te halen ik verzamel oude mobieltjes in voor #stichtingdeopkikker #dtv RETWEET=FIJN
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
Sandronique: @zielenknijper @MarieJoseGMH @Afwijkend Omdat Ritaline 30% zuiverder dan cocaïne is! "Legaal" je kind aan de harddrugs. Erger; gedwongen...
zielenknijper: RT @maikivog: @zielenknijper helpt u me mee de 1000 te halen ik verzamel oude mobieltjes in voor #stichtingdeopkikker #dtv RETWEET=FIJN
DorienKok: The Dorien Kok Daily is out! http://t.co/mA1mAP38 ▸ Top stories today via @zielenknijper @_onderwijs
SchreuderManon: @zielenknijper @Nelmaf Vraag het ajb eens aan jouw shrink.Collega shrink zegt slechts 10%.Is vermaarde autoriteit op vakgebied.
ConstantijnVr: RT @zielenknijper: @Leonielinssen #psychiater is een neparts, #eigenbijdrage verlegt macht naar pat. en zo belangenbehartigers, voorkomt misdaden menselijkheid
BrasaCoevorden: @zielenknijper @afwijkend @Wim_Bouman Het wordt gezellig druk in de apenboom ... http://t.co/y6SucMW1
Vonnefanclub: @Zielenknijper: Kan haar dieet er de oorzaak van zijn dat @YvonnevanH pedofiel is? http://t.co/3aqiH5RY Of is er een andere oorzaak?
Aeolus1969: RT @zielenknijper: Hoogleraren in Australië: "ADHD symptomen zijn normaal kindergedrag" http://t.co/VWXlJBv8 #adhd #fraude #ziektereligie
ZiekVanAngst: @zielenknijper @BrasaCoevorden @afwijkend @Wim_Bouman,
mee eens, mensen mogen verschillend zijn, dat is geen ziekte, maar eigenheid
GeraOverijssel: RT @BrasaCoevorden: @ZiekVanAngst @zielenknijper @afwijkend @wim_bouman Dus vanaf nu geen paracetanootje, maar een apennootje bij hoofdpijn. Of ... een banaan!
nieuwsklep: @zielenknijper http://t.co/VMmjf403
selwyndonia: RT @zielenknijper: Antidepressiva veroorzaken onvruchtbaarheid bij mannen http://t.co/kV6122Wu via @zielenknijper
Roelfina090444: RT @zielenknijper: Dagblad De Pers: ADHD medicijnen veroorzaken agressief en crimineel gedrag en maken kinderen verslaafd http://t.co/Yu559egt
blondblondblond: RT @zielenknijper: Hoogleraar: Antidepressiva oorzaak ernstige geweldsmisdrijven en Nederlandse rechters nemen het niet serieus http://t.co/VKNUXLMv
SoulRebel73: RT @zielenknijper: Hoogleraar: Antidepressiva oorzaak ernstige geweldsmisdrijven en Nederlandse rechters nemen het niet serieus http://t.co/VKNUXLMv
0XFatimaX0: RT @zielenknijper: Hoogleraar: Antidepressiva oorzaak ernstige geweldsmisdrijven en Nederlandse rechters nemen het niet serieus http://t.co/VKNUXLMv
joukjebroier: RT @zielenknijper: #ADHD medicijnen veroorzaken psychosen en agressie en het aantal antipsychotica voorschriften aan kinderen stijgt hard http://t.co/bzdVaele
FrankvanWijck: @zielenknijper Openbare apotheken moeten kansen ziekenhuisverplaatste zorg nú pakken. http://t.co/PP12gMA7
emilysteenbakke: @zielenknijper #ADHD de diagnose adhd wordt veel te snel gesteld en medicijn gegeven.Er zijn drukke kids en laat ze buiten spelen
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: VPRO Noorderlicht "Gesjoemel met zelfmoordcijfers" http://t.co/DiiMxLO1 antidepressiva blijkt zelfmoorden te veroorzaken onder jongeren
GGZzorgen: RT @zielenknijper: http://t.co/Z4noqu9M Minister vestuurt kritische brief aan alle artsen in Nederland over de ADHD epidemie
help_straatkind: RT @zielenknijper: http://t.co/Z4noqu9M Minister vestuurt kritische brief aan alle artsen in Nederland over de ADHD epidemie
yvke: @zielenknijper hopelijk heeft de minister ook Mevr. L Pelser gehoord over ADHD http://t.co/vnkbmMTI
hardlopert055: @ton65jacobs @zielenknijper onzin
jill3007: RT @ton65jacobs: Eh... RT @zielenknijper: Antidepressiva is het nieuwe bidden maar niet tot God of een betere toekomst. Men richt zich tot de duivel
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: Klaagbede Belgische psychiater: "we moeten terug naar het gewone zoals een gesprek met een psychiater" http://t.co/7QqYlHvv
Twulpverlener: RT @zielenknijper: UT: ACT (psychotherapie) en Mindfulness is effectief voor verhelpen psychische problemen http://t.co/v2uKGCse via @zielenknijper
Ellynieuwenhuiz: RT @zielenknijper: Studie toont aan dat #antipsychotica hersenschade veroorzaakt die door #psychiatrie wordt aangevoerd als bewijs ziekte http://t.co/OfcLRZf3
030Caro: @zielenknijper Dank voor je berichten, ik ga binnenkort lezen. Op computer is handiger dan op gsm zoals nu :)
Theejaja: @zielenknijper psychiater uit Nijmegen verzamelde kinderporno, vandaag berecht;240 uur werkstraf en 1 jaar voorwaardelijke celstraf!!
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: VPRO: psychiatrie was leerschool Holocaust http://t.co/20nni0Kl psychiaters begonnen al met moorden in 1914, toen bestond Nazi partij niet
paarseanne: RT @zielenknijper: Jonge Nederlandse meisjes meer dan een jaar in een isoleercel opsluiten bijvoorbeeld (2010), welk goed mens doet zoiets, en dan een 'arts'?
MarieJoseGMH: er ZIJN wel degelijk goede psychiaters die ECHT mensen en kinderen helpen @zielenknijper @paarseanne
OswaldRoch: RT @zielenknijper: @paarseanne psychiatrie heeft ziekelijke ideologieën, farmacie miljarden winst als belang, samen drijven ze elkaar/houden elkaar in stand
JDreport: RT @MarieJoseGMH: vreselijk “@zielenknijper: 'Antidepressiva verdubbelen risico op zelfmoord bij jongeren' http://t.co/eFeKtRnb via @nunl”
ChicareZwolle: RT @zielenknijper: Wat willen psychiaters in de hersenen van kinderen, terwijl er geen bewijs is voor ziekte en er zoveel aanwijzingen zijn dat het slecht is?
Rvandenberg1968: RT @zielenknijper: @MarieJoseGMH @paarseanne zie verhaal van prof. Treffers, psychiater die bewust werd dat hij slecht was voor kinderen http://t.co/2slXRNwj
NaytDX: @zielenknijper @GSD_SteVB @RichardDawkins People have a right to believe in atheism.
FreeSarahMorton: Eugenetica aan de basis van psychiatrische behandeling http://t.co/0i84ef8q via @zielenknijper
BF55: @zielenknijper @MarieJoseGMH Tweet van @wdekanter ging over Jellinek, dat wil zeggen verslavingszorg. Niet over psychiatrie. #GGZ
Icesurfer1: RT @zielenknijper: Het is afgelopen voor de psychiatrie in Amerika http://t.co/62OPQJRs via @zielenknijper
zielenknijper: Professor: ‘Na kritiek op ADHD-medicatie zijn veel diagnoses vervangen door bipolaire stoornis’ http://t.co/FnZK9o3s via @zielenknijper
GLangeveld: RT @zielenknijper: Het is afgelopen voor de psychiatrie in Amerika http://t.co/62OPQJRs via @zielenknijper
kalahiri: @zielenknijper En dan gaat het alleen nog maar om marihuana. Triest.
maancafe: Professor: ‘Na kritiek op ADHD-medicatie zijn veel diagnoses vervangen door bipolaire stoornis’ http://t.co/ct8gpfWx via @zielenknijper
Anita_L_: @maancafe @zielenknijper Wat eng... Vind sowieso dat ze te snel naar Adhd verwijzen.
DROLI4: Professor: ‘Na kritiek op ADHD-medicatie zijn veel diagnoses vervangen door bipolaire stoornis’ http://t.co/7MHb4RPC via @zielenknijper
SPZeist: @zielenknijper 140 lettertekens zijn beetje vaag , mail ons gerust u verhaal via zeist@sp.nl
heckamanknhk5: @zielenknijper http://t.co/ld92uTpq
weakylegs: @zielenknijper Ik zie dat het anders is vanuit mijn ervaring-betrokkeneid bij mensen met #schizofrenie. Kom jij daar ook ?
nandajansen37: Jij ook heel veel dank @zielenknijper voor het RT'en hoop dat @wensenboom ook meer volgers krijgen #mensenelkaarhelpenalsishetzoklein!
MFAertssen: RT @zielenknijper: psychiatrie is letterlijk pillen proppen en ga maar weer naar huis, en die pillen doen problemen escaleren maar dan ligt het aan de ziekte
lsz_nl: @zielenknijper Inderdaad: stigma zal pas verdwijnen als werkers in de ggz in de kern veranderen en machtstructuren transparant worden!
KinderenNL: @zielenknijper Bedankt dat je ons volgt via #Twitter en welkom!
tijmennnn: @zielenknijper @zhengou Ok.
MadamLotte: @zielenknijper stoornissen. Deze richting, sluit hier goed bij aan.
ZhengOu: RT @zielenknijper: @ZhengOu @tijmennnn psychiatrie is een malversatie, het hoort niet te bestaan, psychologie is zuiver wetenschappelijk
Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
verpleegkoach: @zielenknijper en wat dacht je van de ouders vd kinderen die toestemming geven voor zware medicatie. #weeskritisch
Barry_Oosterhof: @Leliebel @zielenknijper De maatschappij trekt het niet. Die lastige rot kinderen ook altijd. Klote he? Bah...
All4wan: RT @Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
kalahiri: RT @zielenknijper Hersenen kunnen veranderen voor wat je nodig hebt en wil, hun aanpassingspotentieel is enorm. http://t.co/GyVrEpFt
MJGeurtsen: RT @Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
annettewessels: RT @Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
Sambamagico: @kalahiri @zielenknijper Hoezo onzin?
HydieBreda: RT @kalahiri: Nu een uur lang interessante discussie over de onzin van Dick Swaab en zijn hersen-waarheid op #radio1. cc. @zielenknijper
Barry_Oosterhof: @zielenknijper Wanneer krijg ik je reactie?
exhibitiontiz: @zielenknijper >bij de juiste -maar incorrecte- annames krijg je de juiste -dus incorrecte- bewijzen er gratis bij
GriJo_Health: RT @zielenknijper: Tientallen miljoenen euro's belastinggeld verdwijnt er jaarlijks in de psychiatrie naar onder meer onderzoek naar genen voor ADHD
MWF_vd_Hoogen: @Leliebel @zielenknijper Dat is ieders goed recht, maar besef wel dat je je geen garanties hebt voor #veiligezorg. http://t.co/F9cClAsI
DiscriminatieZk: RT @zielenknijper: Selectieve vervolging van criminelen op basis van psychiatrische diagnoses (TBS) is discriminatie volgens VN: http://t.co/tSSe1hRg
Boekentips3: @zielenknijper Heb jij het boek 'Wij Zijn Ons Brein' al in huis? Aanradertje en nu geen verzendkosten! http://t.co/2g2AP43h 70
DWvdLnl: De Waarheid v/d Leugen - Dutch is out! http://t.co/skCOE5jc ▸ Top stories today via @zielenknijper @erwinpeeters
joukjebroier: RT @zielenknijper: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/yWhpDZgE #NS en #PRORAIL en #VVMC woedend
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/yWhpDZgE #NS en #PRORAIL en #VVMC woedend
dreoudman: RT @zielenknijper: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/yWhpDZgE #NS en #PRORAIL en #VVMC woedend
brigittjedidja: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/REIzRS5U via @zielenknijper
Alishagirl1: RT @brigittjedidja: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/REIzRS5U via @zielenknijper
LRiupassa: RT @zielenknijper: Problemen in het lichaam kunnen een oorzaak zijn van depressieve emoties, ter bescherming om je te zeggen: spaar je energie
miketomale: politiekvandaag is out! http://t.co/aPQ8OMCd ▸ Top stories today via @henkeningrit @laurakassandra @zielenknijper @dagtaak @politiekrheden
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: Al in 1914 begon de psychiatrie met het vermoorden van patiënten met honger diëten, nog voordat de Nazi-partij bestond http://t.co/9ACYx64l
bwydooghe: Geschiedenis 24 - Psychiatrie als leerschool voor de holocaust | @scoopit via @zielenknijper http://t.co/riZgJWbj
MaaikeHomeopaat: RT @zielenknijper: Telegraaf: Adhd meestal geen ziekte, hersenen kinderen onnodig behandeld http://t.co/SmBYZSMD via @telegraaf #adhd #ziektereligie
lorraineHiddes: RT @zielenknijper: Telegraaf: Adhd meestal geen ziekte, hersenen kinderen onnodig behandeld http://t.co/SmBYZSMD via @telegraaf #adhd #ziektereligie
NicoliendeKroon: RT @zielenknijper: Telegraaf: Adhd meestal geen ziekte, hersenen kinderen onnodig behandeld http://t.co/SmBYZSMD via @telegraaf #adhd #ziektereligie
ADHD_in_Beeld: ADHD in Beeld is out! http://t.co/pIJlNFfS ▸ Top stories today via @carolinevbommel @gezinnig @coachinglisse @adhdnetwerk @zielenknijper











23:56 op 13 September 2010
08:40 op 14 September 2010
Ja, als jij kan verduidelijken waar het onomstotelijke wetenschappelijk bewijs wordt geleverd dat anti psychotica het leven voor dertig jaar verkort.
Waar staat dat Seroquel XR een injectievorm is.
Ik vraag dit nu al twee weken zonder een antwoord. Wat los staande statistieken met onderzoekresultaten die niet verder gaan als "het lijkt erop" zijn geen bewijzen.
Ik bewonder mijzelf dat ik alle onzin van Reneetje en Dokeldinges iedere keer weer beantwoord en ik zou Dokeldinges bewonderen als hij nu voor een keer een BEWIJS laat zien voor z'n oeverloos gereutel en pseudo wetenschappelijk gebagger..
05:17 op 15 September 2010
Dat kan ik ook niet thuisbrengen.
dat het troep is, staat voor mij niet ter discussie, maar een injectievorm van Seroquel heb ik nog niet bevestigd gezien.
08:23 op 16 September 2010
Afbouwen was een half jaar lang een hel geweest tot bijna de dood.
12:51 op 22 September 2010
1) Ik heb 10 maanden in een kliniek gezeten waar bijna iedereen seroquel voorgeschreven kreeg in hoge doseringen. Dit was GEEN kliniek voor schizofrenie. Seroquel wordt ook voorgeschreven om "heftige stemmingen beter te reguleren" (dempen) om paniekaanvallen te dempen, hevige angsten te dempen, ernstige nachtmerries te dempen enz. Hier heb ik problemen mee; het ontneemt je namelijk van de mogelijkheid om zelf te werken aan je problemen als je zo gesedeerd rondloopt.
2) In een kliniek heb je niets te vertellen over de medicatie die je krijgt, een bijsluiter krijg je niet.
3) Ik heb steen een been geklaagd over mijn bijwerkingen; enorme gewichtstoename, concentratieproblemen, slecht geheugen, black outs, zombie gevoel, hartkloppingen, zweetaanvallen. Binnen klinieken wordt dit soort geklaag genoteerd als "therapiebelemmerend gedrag, ontkenning van problematiek" etc
4) Ik ben wel degelijk meer gaan eten van seroquel. Ik kreeg er ook nog eens benzo`s bij. Door deze middelen vervagen je remmingen. Ik ben ontzettend vaak wakker geworden in een bed vol beschuit met hagelslag of andere etenswaren zonder me te herinneren dit gepakt te hebben. 800 mg seroquel en flink wat benzo`s kunnen zulke black outs veroorzaken.
Eigen verantwoording? Dat antwoord mag je wat mij betreft alleen geven als je deze medicatie zelf geslikt heb. Sinds ik ermee gestopt ben, is die "eigen verantwoording" geen enkel probleem meer.
5) Er is evenmin overtuigend bewijs voor psychiatrische ziektes als er is voor de werking van de medicatie hiervan.
Ik ben nu al een lange tijd medicatie vrij en mijn korte termijn geheugen werkt nog steeds heel slecht evenals mijn concentratievermogen. .Pijnlijk voor iemand die voor de opname "een wandelende encyclopedie" genoemd werd. Ik ben al flink afgevallen, maar het blijft worstelen en gaat erg langzaam. Ik eet heel gezond en snoep niet meer, maar de kilo`s gaan er moeizaam af
6) Ik heb niets gehad aan de therapie tijdens mijn opname. Ik was te gesedeerd om informatie op te nemen. Het meeste herinner ik me niet eens meer en wat ik nog wel weet, is dankzij mijn dagboek. Sinds ik van de medicatie af ben, werk ik aan mezelf en heb ik mezelf onder controle. Ik ben NIET klachtenvrij. Maar de klachten die ik heb, neem ik voor lief als ik ze vergelijk met het gevoel dat ik had op de medicatie. Aan de klachten die ik nog heb, blijf ik werken; uitvinden wat de kern van mijn problemen zijn en wat een manie, psychose of depressie bij mij triggert en DAT aanpakken. Anders leven. Niet meer meegaan met het tempo dat deze maatschappij eist, maar me houden aan wat werkt voor mij.
7) Ervaringsdeskundigen weten waar ze over praten; neem die meningen serieus. Fijn dat een psychiater 12 jaar gestudeerd heeft. Ik praat liever met iemand die begrijpt wat medicatie met je kan doen en die ervaring heeft met het leren omgaan met een psychiatrische aandoening i.p.v. mij een etiket opplakken, me vol proppen met pillen en dan zeggen dat die zombie toestand een acceptabele kwaliteit van leven is. Gelukkig heb ik zelf het tegendeel bewezen.
03:02 op 23 September 2010
bedankt voor het delen van je verhaal. Ik heb me zelf ook al aardig verdiept in de werkwijze van de psychiatrie.
Ze houden je voor wilsonbekwaam en ontnemen je zo je recht van spreken. Ze hebben geen begrip voor je gevoelens.
En die twaalf jaar studie, ze worden niet opgeleid om mensen te begrijpen en helpen lijkt het, maar om je juist zo hulpeloos mogelijk te maken. Ze maken een medisch object van je.
Ik vertrouw dus ook veel meer op ervaringsdeskundigheid.
Hoewel ik ook echt wel goede profs ken (geen psychiaters), die wel werken vanuit gelijkwaardigheid. Die wel luisteren naar iemands verhaal.
Ik vind het ontzettend sterk hoe je je leven opgepakt hebt en hoe je er nu instaat! :-*
03:45 op 25 September 2010
De man werkt nog steeds als psychiater in een grote instelling in het westen van het land.
De vader van mijn dochter en zijn vriendin werden toen zij hun afkeer van de medicatie kenbaar maakten ronduit door hem uitgelachen.
Later is mijn dochter van Zyprexa afgebouwd. Afschuwelijk met veel te grote stappen tegelijk en niet eens het advies gekregen veel water te drinken om loskomende troep af te voeren.
Daarna is zij op Clozapine gezet.
Clozapine maakt een ruine van de spijsvertering en creert chemische honger die met geen soort voedsel te stillen is. 40 pond in 14 maanden erbij om van de andere heftige bijwerkingen (lees: vergiftigingsverschijnselen) niet te spreken.
Clozapine werd door een andere psychiater (nog in opleiding) voorgeschreven. Aan de voorwaarden werd niet voldaan.
Aan deze psychiater hebben wij 42 vragen gesteld over behandeling en Clozapine.
Het enige antwoord dat wij kregen was dat wij geen antwoord op onze vragen zouden krijgen.
Punt uit.
Had ik toen geweten wat ik nu weet dan was het anders gelopen. Mijn advocaat liet mij onlangs weten dat wij de antwoorden af hadden kunnen dwingen.
Mijn dochter is de instelling inmiddels uit maar oh wat een afschuwelijke gevolgen van de antipsychotica heeft ze nog te verduren.
Voor alle afbouw overigens verwijs ik met plezier naar De Weg Terug en benadruk dat het afbouwen met heel kleine beetjes tegelijk moet gebeuren ondersteund door goede biologische voeding, veel gezuiverd water (hoeveelheid langzaam opbouwen)en voldoende ondersteunende natuurlijke supplementen.
06:45 op 25 September 2010
Ik weet het niet hoor, maar hier mist een heel groot gedeelte van het verhaal.
Psychiaters hebben niet eens de macht wanneer er nog iemand aanwezig is die wettelijk de patient kan vertegenwoordigen om die gedwongen op te laten nemen.
Daar is of een gerechterlijke bevel voor nodig of toestemming van de burgemeester en eer die afgegeven is, moet je toch heel wat om hands hebben gehad als patient zijnde.
En dit weet ik uit eigen ervaring aangezien ik een ""verstoord" iemand naast me als buurman heb gehad.
Een gedwongen opname vind NOOIT zomaar plaats. Diegene die dat beweren, vertellen niet de gehele waarheid.
Zelfs in mijn werkveld heb ik gehad dat iemand echt een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving was en nog werd er NIET gedwongen opgenomen, aangezien er nog niet eerder een dergelijk gedrag gerapporteerd was
14:12 op 25 September 2010
Ik kan het me nu wel voorstellen!! Vroeger zou ik ook gedacht hebben...na, je weet toch wat je wilt.
Maar in ons geval werkte het zo dat de hulpverleners zo stellig zijn dat er beslist niet veel van je kind terecht komt als je hem geen medicatie zou geven...
Hij krijgt in de gaten dat hij anders is...wordt dan depressief...(een kleine greep uit het doemscenario)
En als ouder wil je het best voor je kind....en de deskundigen zullen het wel weten...??
Is dat niet hoe het gaat denk je? Daarnaast komt zo'n gesprek niet 1 keer voor...maar keer op keer komt het weer terug.
De keus is altijd moeilijk want zoals de deskundigen niet kunnen voorspellen....kun je dat als ouder uiteraard ook niet.
Je doet wat je het best acht.
08:05 op 26 September 2010
Naar mijn mening is dat de issue niet.
Een gedwongen opname zou bedoeld moeten zijn om iemand te helpen.
In de praktijk zie je dat al je rechten als mens je worden afgenomen en er niets wordt gedaan met jouw wensen en behoeften en je pijn, maar je behandeld wordt als een ziekte met symptomen dat bestreden dient te worden met medicatie en je al gauw als een opgegeven geval wordt beschouwd zonder toekomstperspectief. Succes met vechten tegen dat stigma. Waar is de menselijkheid? Waarom wordt er niet geluisterd naar het verhaal van een mens? Hoe verward dat verhaal op dat moment dan ook klinkt? Je kiest er niet voor om psychotisch te worden. Waarom is het dan algemeen geaccepteerd dat je er zo voor gestraft wordt?
@Sarah: bedankt voor je lieve woorden.