Psy: Antipsychotica verkort het leven met gemiddeld 22,5 jaar
Verschillende bronnen noemen een ander getal. Een jaar geleden stond in Elsevier dat patiënten gemiddeld 30 jaar minder lang leven door het gebruik van antipsychotica en enkele maanden geleden stond in The Wallstreet Journal dat gebruikers van antipsychotica gemiddeld 25 jaar minder lang leven. Nu is er nog een extra bron die het gemiddelde aantal jaren korter leven schat op 22,5 jaar.
Natuurlijk is het lastig om in te schatten hoeveel jaar mensen gemiddeld van hun leven verliezen als ze een antipsychoticum gebruiken omdat de verschillende soorten antipsychotica een verschillend sterftecijfer hebben en er talloze andere factoren een rol spelen. Ouderen sterven gemiddeld factor 1,6/1,7 zo snel als ze een antipsychoticum toegediend krijgen blijkt uit een waarschuwing van de FDA in 2005, en de modernste antipsychotica zijn het meest dodelijk blijkt uit een Finse studie. Maar de levensomstandigheden voor mensen in Nederland verbeteren waardoor het lichaam meer weerstand heeft tegen de schade die antipsychotica veroorzaken.
Desondanks is en blijft antipsychotica een giftig goedje dat het leven aanzienlijk verkort en dat acuut fataal kan zijn door verschillende bijwerkingen. (zie bijvoorbeeld het Neuroleptische Maligne Syndroom dat vaker voorkomt dan wordt voorgedaan).
Het is de vraag of de genoemde sterftecijfers wel kloppen want we weten inmiddels dat psychiaters er een handje naar hebben om bijwerkingen van psychiatrische medicijnen ernstig de bagatelliseren. Zo ernstig zelfs, dat ze bijwerkingen gaan afschuiven op de onmeetbare ziekte die ze met de medicijnen behandelen…
Het is overigens ook zeer verdacht dat de top 3 best verkochte antipsychotica (Seroquel, Risperdal, Zyprexa) overeenkomt met de top 3 dodelijkste antipsychotica, met Seroquel op nummer 1 als meest dodelijke antipsychoticum. Dat bleek in een recente Finse studie:
http://www.reuters.com/article/healthNews/idUSTRE56C15Z20090713
De modernste antipsychotica zijn dus het meest dodelijk. En je hebt als patiënt wetenschappelijk gezien meer kans op herstel zonder enige behandeling:

Lange termijn resultaten schizofrenie, bron: Martin Harrow and Thomas Jobe. “Factors involved in Outcome and Recovery in Schizophrenia Patients Not on Antipsychotic Medications: A 15-year Multifollow-up Study. The Journal of Nervous and Mental Disease, 195 (2007):406-414.
Bron: PubMed
En met Soteria psychotherapie zonder medicijnen heb je 90% kans op goed herstel! Tegen lagere kosten en even goede stabilisatie in de acute fase (eerste 6 weken). Waarom dan toch die schadelijke pillen vraag je je dan af.
En dan te bedenken dat ze dit onder dwang bij mensen inspuiten…
~ Quote uit PSY ~
In 2006 was de levensverwachting van schizofreniepatiënten die antipsychotica slikken 22,5 jaar lager dan die van de totale bevolking. In 1996 was het verschil 25 jaar. Clozapine (o.a. leponex) biedt de beste levensverwachting, quetiapine (seroquel) de slechtste.
Dat blijkt uit een groot Fins bevolkingsonderzoek naar de mortaliteit van niet opgenomen patiënten die antipsychotica slikken. Het onderzoek strekt zich over elf jaar uit en is onlangs gepubliceerd in The Lancet.
Sterfte door hart- en vaatziekten
Door het toenemend gebruik van de zogenoemde tweede generatie antipsychotica, die in de jaren negentig van de vorige eeuw op de markt kwamen, werd allengs duidelijk dat het risico op hart- en vaatziekten flink toenam. Dit is niet terug te zien in een verhoogde mortaliteit, aldus de onderzoekers. Tijdens de elfjarige onderzoeksperiode nam het gebruik van nieuwe antipsychotica toe van 13 procent tot 64 procent. Toch is de algehele levensverwachting van de groep patiënten die antipsychotica slikken licht toegenomen. Die van de totale bevolking overigens ook.
Minder zelfmoorden door sociale welvaart
Uit de analyse van ruim 30.000 mannen en 36.000 vrouwen met schizofrenie blijkt echter dat de levensverwachting van patiënten die clozapine (leponex) slikken beduidend hoger is dan van patiënten die quetiapine (seroquel) en risperidon (risperdal) krijgen voorgeschreven. Het gebruik van clozapine zou ook tot minder zelfmoorden leiden. Daarnaast is de medicatietrouw bij clozapine relatief hoog, wat zou kunnen leiden tot een gezondere levensstijl, wat weer minder hartproblemen tot gevolg zou kunnen hebben.
Intensieve begeleiding voorkomt plotselinge hartdood
De onderzoekers stellen dat de betere uitkomsten voor clozapine deels samen kan hangen met de zeer intensieve begeleiding die patiënten krijgen, omdat dit middel tot acute hartdood zou kunnen leiden. Patiënten moeten zeer regelmatig bloedonderzoek laten verrichten. Dat is een van de redenen waarom dit antipsychoticum zeer terughoudend wordt voorgeschreven en in de behandelrichtlijnen als een ‘laatste middel’ wordt genoemd.
Antipsychotica geïnduceerde vroege dood
De onderzoekers gaan nog een stapje verder. De extreme risico’s die toegeschreven worden aan clozapine-gebruik zijn naar hun mening onvoldoende wetenschappelijk gefundeerd. Maar ze zijn wel de reden waarom het middel op zo’n beperkte schaal en aan zo’n beperkte doelgroep wordt voorgeschreven. Dat daardoor grote groepen patiënten een antipsychoticum krijgen met een verhoogde mortaliteit, zou wereldwijd wel eens tot duizenden voortijdige sterfgevallen kunnen leiden.
Farmaceutische belangen
Hoewel de hoofdonderzoeker, professor Jari Tiihonen gelieerd is aan veel farmaceutische bedrijven, vermeldt hij dat hij geen banden heeft met enig farmaceutisch bedrijf dat clozapine vervaardigt of op de markt brengt. Tiihonen is 7 en 8 oktober op uitnodiging van farmaceut Lilly in Nederland om lezingen te geven. (ML)
Klik hier voor het artikel 11-year follow-up of mortality in patients with schizofrenia: a population-based cohort study (FIN11 study). J.Tiihonen, J.Lönnqvist, K. Wahlbeck e.a.The Lancet, 22 augustus 2009, 620 -627
Bron: PSY
Depressieweg: RT @FreeSarahMorton: Psychiaters waren de echte auteurs van de Holocaust, maar zijn er nooit voor vervolgd http://t.co/yuspBJb via @zielenknijper
FreeSarahMorton: Psychiaters waren de echte auteurs van de Holocaust, maar zijn er nooit voor vervolgd http://t.co/yuspBJb via @zielenknijper
zielenknijper: Duitse psychiaters erkennen criminele verleden: voortzetting Holocaust 1945-1949 http://t.co/NWc3l3H via @zielenknijper
maancafe: @zielenknijper Proficiat met je 38ste en keep up the good work!
Aukje1980: RT @zielenknijper: Artsennet: antipsychotica gebruik bij kinderen loopt uit de klauwen http://t.co/AcvOvPE via @zielenknijper
QV33N: @zielenknijper ben er net mee gestopt...dacht dat ik nóg gekker werd...LOL!!!
hannekedeboer: PvdA-kamerlid Lea Bouwmeester stelt kamervragen over de ADHD-epidemie http://t.co/5EHBpqn via @zielenknijper
GriJo_Health: Psychiatrie: een zwendel dat haar spil vindt in het uitbuiten van onmacht http://t.co/yjEEfa7 via @zielenknijper
GepkedeLeef: RT @zielenknijper: Psychiatrie: een zwendel dat haar spil vindt in het uitbuiten van onmacht http://t.co/5vve0E0 via @zielenknijper
ggzplaza: Minister Schippers stelt onderzoek in naar voorschrijfgedrag ADHD medicijnen bij kinderen http://t.co/hZ7sK4I via @zielenknijper
aneg1974: Psychiatrie: een zwendel dat haar spil vindt in het uitbuiten van onmacht http://t.co/akiY9Rc via @zielenknijper
MoonConsultancy: RT @diedelicious: leuk mijn weblog is nou ook te vinden op @zielenknijper http://bit.ly/fzr2Bx
diedelicious: leuk mijn weblog is nou ook te vinden op @zielenknijper http://bit.ly/fzr2Bx
Aeolus1969: The Lancet: Moderne antipsychotica zijn dodelijker dan oude soorten antipsychotica http://t.co/TMUnZ8D via @zielenknijper
Cdiepen: @Afwijkend @zielenknijper jullie bedoelen zeker psychiatrische stoornis in combinatie met anti depressiva -is dat zo'n rare combi??
MarjavanderEnde: Hoorzitting ADHD in Tweede Kamer loopt uit op carnaval http://t.co/bUOrx9K via @zielenknijper
Edwin444: I liked a @YouTube videofrom @zielenknijper http://youtu.be/i5IWFDY_oNo?a NOVA reportage: Toezicht op psychiaters
zielenknijper: Prof. dr. van der Steen: Psychatrische stoornissen: rijp voor het vuilnisvat http://t.co/OooCsFs via @zielenknijper
maancafe: Minister Edith Schippers neemt maatregelen tegen groei psychiatrie. Fantastische analyse van @zielenknijper - http://bit.ly/lQpgh8
j4m: @maancafe @zielenknijper Denk dat mevr schippers zelf hard aan psychische hulp toe is...ze staat imo ver buiten de realiteit
BlogPowerNL: @maancafe @zielenknijper zekers, goeie analyse. Ter aanvulling mijn boze blogje http://t.co/sj10H5k
hannekedeboer: RT @maancafe: Minister Edith Schippers neemt maatregelen tegen groei psychiatrie. Fantastische analyse van @zielenknijper - http://bit.ly/lQpgh8
GepkedeLeef: Psychiater: we maken er maar het beste van http://t.co/ErPyCmf via @zielenknijper Peter Hanneman Overveen
DeniesaBoeken: RT @FreeSarahMorton: De mythe van de peuterpuberteit. http://t.co/JJBkSsQ via @zielenknijper
teeuwis: RT @FreeSarahMorton: Ervaringsdeskundigen over dwangopname en dwangbehandeling in de psychiatrie http://t.co/DsPumfM via @zielenknijper
MaaikeHomeopaat: RT @zielenknijper: Britse Minister van Binnenlandse Zaken Theresa May: “Genoeg is genoeg, ADHD medicatie gaat de deur uit” http://t.co/SWx5n9L @zielenknijper
777777710: #FF @SimonsCat @zielenknijper @schildklier @asielamsterdam @Davidvangennep @VegNews @luke_chueh @bob_dob @BrandtPeters @frank_kozik
ggzplaza: RT @zielenknijper: Minister Edith Schippers: “Psychiatrische diagnoses zijn geen echte ziekten”, Psychiaters: stil…...
RochusVerkerk: @zielenknijper www.codepascal.webs.com
GriJo_Health: RT @zielenknijper: De Pers: Antidepressiva is een hoax om pillen te verkopen http://t.co/0di3NpET #Antidepressiva werken niet of nauwelijks.
Tsjunder: Magazine KIJK: Almachtige psychiatrische bijbel DSM-5 is gefundeerd op omstreden theorieën http://t.co/6yXBeuyH via @zielenknijper
heropa: RT @zielenknijper Antidepressivagebruik in Nederland stijgt met 230% in 5 jaar http://t.co/Hx8wzy4Q via @zielenknijper
ZiekVanAngst: Update: Calimero-syndroom http://t.co/EIYOafRc via @zielenknijper
ruuddonker54: Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) vermoedt fraude door GGZ instellingen http://t.co/BVpEb0g4 via @zielenknijper
burovanoppen: @zielenknijper Dank voor jouw reactie! Spijtig is wel dat de innovatie waarover jij spreekt over de rug van de #ggz-klant wordt verkregen!
kjvdvaart: @zielenknijper Sorry, maar ik ben het niet met je stellingname eens. Medicatie is niet zaligmakend maar helaas vaak wel (tijdelijk) modig.
ireneporter2: @zielenknijper Want to meet beautiful russian women? Go signup here HotDateHookUps .com its free and takes just minutes.
zielenknijper: @zielenknijper Hang jezelf niet aan de kapstok!
jorisvdberg: @zielenknijper nou, ik ben nogal allergisch voor religies dus dat komt wel goed...
FiiFii93200: @zielenknijper Schissler http://t.co/iKow682N
precylovekay: @zielenknijper Carolina http://t.co/nAXKd5pK
Marianne_Russo: @zielenknijper Not sure they alter brain perception but agree not all kids need it but some do even short term to be able to acquire tools
livingwithadd: @zielenknijper You might want seriously consider educating yourself about #ADHD instead of blaming parents.
nieuwsklep: @zielenknijper Welkom en bedankt voor het volgen.
DepressieVere: @zielenknijper Na 10 jaar psychosynthese, meditatie, aura, osteopatie enzo begon ik pillen te slikken. Sindsdien denk ik er anders over.
morrissinger: @@zielenknijper Treating medical problms manifesting in the brain. In #specialeducation #law, #ADHD = medical problem, not social/emotional.
ton65jacobs: @zielenknijper Diepe uitspraak. Kan het hier alleen maar mee eens zijn. Heb er heel veel van geleerd. Van mijn "dipje"
NesrineXX: @zielenknijper hahaha
Aeolus1969: RT @zielenknijper: @Aeolus1969 http://t.co/X5t5dbGQ echt een ziek idee, en ze doen het achterbaks! #darwin #atheisme
ProoiReijnhoudt: RT @zielenknijper: #ADHD blijkt ziektereligie, slechte opvoeding oorzaak lastig gedrag (New York Times) http://t.co/KFxMBDSG
sanderoord: RT @zielenknijper: #cognitieve #psychotherapie verhelpt #multiplesclerose #ms bij vrouw! http://t.co/pH20eu01
wendykerkhof: @zielenknijper daarnaast helpt de eigen bijdrage NIET aan vermindering van gebruik van isoleer cellen. Doordat (cont) http://t.co/PJ4oFS94
YouNet_: The YouNet Daily is out! http://t.co/28meR5kQ ▸ Top stories today via @heavyton @zielenknijper @pbeuropa @regioneer @lfjfilho
QueenSparerib: Welkom nieuwe volgers! :-) @Onderwijsvnu @gerardverwij @zielenknijper
GGZzorgen: RT @zielenknijper: @Lectoraat_GGZ Door psychische problemen als ziekte te zien ontneem je mensen de motivatie om te zoeken naar / vechten voor oplossingen!
vilmawinterjoe: @zielenknijper Helemaal met je eens. De ziekte of fenomeen #psychiatrie is iets va de 18de eeuw, #commercieel geworden. #ff @debatop2
MarionS55: RT @zielenknijper: Nieuwe psychiatrische ziekten bij #kinderen: "#dyscalculie" (#rekenstoornis) en #taalstoornis http://t.co/funJ6SlA #dsm5
AntiJgz: RT @zielenknijper: Prof. dr. Paul Verhaeghe: #ADHD is #boerenbedrog, de #psychiatrie begaat #fraude http://t.co/D4fGvlKA
yvke: RT @zielenknijper: http://t.co/AKNd8eut Pillen niet nodig tegen #ADHD, luidde het in 2010. Anno 2012 groeit medicatie onverminderd hard door
YvonneLoef1: RT @zielenknijper: Brits onderzoek: “Mee-roken kan ADHD-gedrag en hyperactiviteit veroorzaken” http://t.co/gmjeDb50 via @zielenknijper
dutch_eagle: Ik heb een @YouTube-video aan mijn favorieten toegevoegdvan @zielenknijper http://t.co/Nsg5ALz4 EO Netwerk repor
Nelmaf: @zielenknijper @SchreuderManon Dream on.
Leonielinssen: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
helenpleiter: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
WizardWise: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
Wim_Bouman: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
maikivog: @zielenknijper helpt u me mee de 1000 te halen ik verzamel oude mobieltjes in voor #stichtingdeopkikker #dtv RETWEET=FIJN
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
Sandronique: @zielenknijper @MarieJoseGMH @Afwijkend Omdat Ritaline 30% zuiverder dan cocaïne is! "Legaal" je kind aan de harddrugs. Erger; gedwongen...
zielenknijper: RT @maikivog: @zielenknijper helpt u me mee de 1000 te halen ik verzamel oude mobieltjes in voor #stichtingdeopkikker #dtv RETWEET=FIJN
DorienKok: The Dorien Kok Daily is out! http://t.co/mA1mAP38 ▸ Top stories today via @zielenknijper @_onderwijs
SchreuderManon: @zielenknijper @Nelmaf Vraag het ajb eens aan jouw shrink.Collega shrink zegt slechts 10%.Is vermaarde autoriteit op vakgebied.
ConstantijnVr: RT @zielenknijper: @Leonielinssen #psychiater is een neparts, #eigenbijdrage verlegt macht naar pat. en zo belangenbehartigers, voorkomt misdaden menselijkheid
BrasaCoevorden: @zielenknijper @afwijkend @Wim_Bouman Het wordt gezellig druk in de apenboom ... http://t.co/y6SucMW1
Vonnefanclub: @Zielenknijper: Kan haar dieet er de oorzaak van zijn dat @YvonnevanH pedofiel is? http://t.co/3aqiH5RY Of is er een andere oorzaak?
Aeolus1969: RT @zielenknijper: Hoogleraren in Australië: "ADHD symptomen zijn normaal kindergedrag" http://t.co/VWXlJBv8 #adhd #fraude #ziektereligie
ZiekVanAngst: @zielenknijper @BrasaCoevorden @afwijkend @Wim_Bouman,
mee eens, mensen mogen verschillend zijn, dat is geen ziekte, maar eigenheid
GeraOverijssel: RT @BrasaCoevorden: @ZiekVanAngst @zielenknijper @afwijkend @wim_bouman Dus vanaf nu geen paracetanootje, maar een apennootje bij hoofdpijn. Of ... een banaan!
nieuwsklep: @zielenknijper http://t.co/VMmjf403
selwyndonia: RT @zielenknijper: Antidepressiva veroorzaken onvruchtbaarheid bij mannen http://t.co/kV6122Wu via @zielenknijper
Roelfina090444: RT @zielenknijper: Dagblad De Pers: ADHD medicijnen veroorzaken agressief en crimineel gedrag en maken kinderen verslaafd http://t.co/Yu559egt
blondblondblond: RT @zielenknijper: Hoogleraar: Antidepressiva oorzaak ernstige geweldsmisdrijven en Nederlandse rechters nemen het niet serieus http://t.co/VKNUXLMv
SoulRebel73: RT @zielenknijper: Hoogleraar: Antidepressiva oorzaak ernstige geweldsmisdrijven en Nederlandse rechters nemen het niet serieus http://t.co/VKNUXLMv
0XFatimaX0: RT @zielenknijper: Hoogleraar: Antidepressiva oorzaak ernstige geweldsmisdrijven en Nederlandse rechters nemen het niet serieus http://t.co/VKNUXLMv
joukjebroier: RT @zielenknijper: #ADHD medicijnen veroorzaken psychosen en agressie en het aantal antipsychotica voorschriften aan kinderen stijgt hard http://t.co/bzdVaele
FrankvanWijck: @zielenknijper Openbare apotheken moeten kansen ziekenhuisverplaatste zorg nú pakken. http://t.co/PP12gMA7
emilysteenbakke: @zielenknijper #ADHD de diagnose adhd wordt veel te snel gesteld en medicijn gegeven.Er zijn drukke kids en laat ze buiten spelen
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: VPRO Noorderlicht "Gesjoemel met zelfmoordcijfers" http://t.co/DiiMxLO1 antidepressiva blijkt zelfmoorden te veroorzaken onder jongeren
GGZzorgen: RT @zielenknijper: http://t.co/Z4noqu9M Minister vestuurt kritische brief aan alle artsen in Nederland over de ADHD epidemie
help_straatkind: RT @zielenknijper: http://t.co/Z4noqu9M Minister vestuurt kritische brief aan alle artsen in Nederland over de ADHD epidemie
yvke: @zielenknijper hopelijk heeft de minister ook Mevr. L Pelser gehoord over ADHD http://t.co/vnkbmMTI
hardlopert055: @ton65jacobs @zielenknijper onzin
jill3007: RT @ton65jacobs: Eh... RT @zielenknijper: Antidepressiva is het nieuwe bidden maar niet tot God of een betere toekomst. Men richt zich tot de duivel
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: Klaagbede Belgische psychiater: "we moeten terug naar het gewone zoals een gesprek met een psychiater" http://t.co/7QqYlHvv
Twulpverlener: RT @zielenknijper: UT: ACT (psychotherapie) en Mindfulness is effectief voor verhelpen psychische problemen http://t.co/v2uKGCse via @zielenknijper
Ellynieuwenhuiz: RT @zielenknijper: Studie toont aan dat #antipsychotica hersenschade veroorzaakt die door #psychiatrie wordt aangevoerd als bewijs ziekte http://t.co/OfcLRZf3
030Caro: @zielenknijper Dank voor je berichten, ik ga binnenkort lezen. Op computer is handiger dan op gsm zoals nu :)
Theejaja: @zielenknijper psychiater uit Nijmegen verzamelde kinderporno, vandaag berecht;240 uur werkstraf en 1 jaar voorwaardelijke celstraf!!
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: VPRO: psychiatrie was leerschool Holocaust http://t.co/20nni0Kl psychiaters begonnen al met moorden in 1914, toen bestond Nazi partij niet
paarseanne: RT @zielenknijper: Jonge Nederlandse meisjes meer dan een jaar in een isoleercel opsluiten bijvoorbeeld (2010), welk goed mens doet zoiets, en dan een 'arts'?
MarieJoseGMH: er ZIJN wel degelijk goede psychiaters die ECHT mensen en kinderen helpen @zielenknijper @paarseanne
OswaldRoch: RT @zielenknijper: @paarseanne psychiatrie heeft ziekelijke ideologieën, farmacie miljarden winst als belang, samen drijven ze elkaar/houden elkaar in stand
JDreport: RT @MarieJoseGMH: vreselijk “@zielenknijper: 'Antidepressiva verdubbelen risico op zelfmoord bij jongeren' http://t.co/eFeKtRnb via @nunl”
ChicareZwolle: RT @zielenknijper: Wat willen psychiaters in de hersenen van kinderen, terwijl er geen bewijs is voor ziekte en er zoveel aanwijzingen zijn dat het slecht is?
Rvandenberg1968: RT @zielenknijper: @MarieJoseGMH @paarseanne zie verhaal van prof. Treffers, psychiater die bewust werd dat hij slecht was voor kinderen http://t.co/2slXRNwj
NaytDX: @zielenknijper @GSD_SteVB @RichardDawkins People have a right to believe in atheism.
FreeSarahMorton: Eugenetica aan de basis van psychiatrische behandeling http://t.co/0i84ef8q via @zielenknijper
BF55: @zielenknijper @MarieJoseGMH Tweet van @wdekanter ging over Jellinek, dat wil zeggen verslavingszorg. Niet over psychiatrie. #GGZ
Icesurfer1: RT @zielenknijper: Het is afgelopen voor de psychiatrie in Amerika http://t.co/62OPQJRs via @zielenknijper
zielenknijper: Professor: ‘Na kritiek op ADHD-medicatie zijn veel diagnoses vervangen door bipolaire stoornis’ http://t.co/FnZK9o3s via @zielenknijper
GLangeveld: RT @zielenknijper: Het is afgelopen voor de psychiatrie in Amerika http://t.co/62OPQJRs via @zielenknijper
kalahiri: @zielenknijper En dan gaat het alleen nog maar om marihuana. Triest.
maancafe: Professor: ‘Na kritiek op ADHD-medicatie zijn veel diagnoses vervangen door bipolaire stoornis’ http://t.co/ct8gpfWx via @zielenknijper
Anita_L_: @maancafe @zielenknijper Wat eng... Vind sowieso dat ze te snel naar Adhd verwijzen.
DROLI4: Professor: ‘Na kritiek op ADHD-medicatie zijn veel diagnoses vervangen door bipolaire stoornis’ http://t.co/7MHb4RPC via @zielenknijper
SPZeist: @zielenknijper 140 lettertekens zijn beetje vaag , mail ons gerust u verhaal via zeist@sp.nl
heckamanknhk5: @zielenknijper http://t.co/ld92uTpq
weakylegs: @zielenknijper Ik zie dat het anders is vanuit mijn ervaring-betrokkeneid bij mensen met #schizofrenie. Kom jij daar ook ?
nandajansen37: Jij ook heel veel dank @zielenknijper voor het RT'en hoop dat @wensenboom ook meer volgers krijgen #mensenelkaarhelpenalsishetzoklein!
MFAertssen: RT @zielenknijper: psychiatrie is letterlijk pillen proppen en ga maar weer naar huis, en die pillen doen problemen escaleren maar dan ligt het aan de ziekte
lsz_nl: @zielenknijper Inderdaad: stigma zal pas verdwijnen als werkers in de ggz in de kern veranderen en machtstructuren transparant worden!
KinderenNL: @zielenknijper Bedankt dat je ons volgt via #Twitter en welkom!
tijmennnn: @zielenknijper @zhengou Ok.
MadamLotte: @zielenknijper stoornissen. Deze richting, sluit hier goed bij aan.
ZhengOu: RT @zielenknijper: @ZhengOu @tijmennnn psychiatrie is een malversatie, het hoort niet te bestaan, psychologie is zuiver wetenschappelijk
Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
verpleegkoach: @zielenknijper en wat dacht je van de ouders vd kinderen die toestemming geven voor zware medicatie. #weeskritisch
Barry_Oosterhof: @Leliebel @zielenknijper De maatschappij trekt het niet. Die lastige rot kinderen ook altijd. Klote he? Bah...
All4wan: RT @Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
kalahiri: RT @zielenknijper Hersenen kunnen veranderen voor wat je nodig hebt en wil, hun aanpassingspotentieel is enorm. http://t.co/GyVrEpFt
MJGeurtsen: RT @Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
annettewessels: RT @Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
Sambamagico: @kalahiri @zielenknijper Hoezo onzin?
HydieBreda: RT @kalahiri: Nu een uur lang interessante discussie over de onzin van Dick Swaab en zijn hersen-waarheid op #radio1. cc. @zielenknijper
Barry_Oosterhof: @zielenknijper Wanneer krijg ik je reactie?
exhibitiontiz: @zielenknijper >bij de juiste -maar incorrecte- annames krijg je de juiste -dus incorrecte- bewijzen er gratis bij
GriJo_Health: RT @zielenknijper: Tientallen miljoenen euro's belastinggeld verdwijnt er jaarlijks in de psychiatrie naar onder meer onderzoek naar genen voor ADHD
MWF_vd_Hoogen: @Leliebel @zielenknijper Dat is ieders goed recht, maar besef wel dat je je geen garanties hebt voor #veiligezorg. http://t.co/F9cClAsI
DiscriminatieZk: RT @zielenknijper: Selectieve vervolging van criminelen op basis van psychiatrische diagnoses (TBS) is discriminatie volgens VN: http://t.co/tSSe1hRg
Boekentips3: @zielenknijper Heb jij het boek 'Wij Zijn Ons Brein' al in huis? Aanradertje en nu geen verzendkosten! http://t.co/2g2AP43h 70
DWvdLnl: De Waarheid v/d Leugen - Dutch is out! http://t.co/skCOE5jc ▸ Top stories today via @zielenknijper @erwinpeeters
joukjebroier: RT @zielenknijper: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/yWhpDZgE #NS en #PRORAIL en #VVMC woedend
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/yWhpDZgE #NS en #PRORAIL en #VVMC woedend
dreoudman: RT @zielenknijper: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/yWhpDZgE #NS en #PRORAIL en #VVMC woedend
brigittjedidja: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/REIzRS5U via @zielenknijper
Alishagirl1: RT @brigittjedidja: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/REIzRS5U via @zielenknijper
LRiupassa: RT @zielenknijper: Problemen in het lichaam kunnen een oorzaak zijn van depressieve emoties, ter bescherming om je te zeggen: spaar je energie
miketomale: politiekvandaag is out! http://t.co/aPQ8OMCd ▸ Top stories today via @henkeningrit @laurakassandra @zielenknijper @dagtaak @politiekrheden
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: Al in 1914 begon de psychiatrie met het vermoorden van patiënten met honger diëten, nog voordat de Nazi-partij bestond http://t.co/9ACYx64l
bwydooghe: Geschiedenis 24 - Psychiatrie als leerschool voor de holocaust | @scoopit via @zielenknijper http://t.co/riZgJWbj
MaaikeHomeopaat: RT @zielenknijper: Telegraaf: Adhd meestal geen ziekte, hersenen kinderen onnodig behandeld http://t.co/SmBYZSMD via @telegraaf #adhd #ziektereligie
lorraineHiddes: RT @zielenknijper: Telegraaf: Adhd meestal geen ziekte, hersenen kinderen onnodig behandeld http://t.co/SmBYZSMD via @telegraaf #adhd #ziektereligie
NicoliendeKroon: RT @zielenknijper: Telegraaf: Adhd meestal geen ziekte, hersenen kinderen onnodig behandeld http://t.co/SmBYZSMD via @telegraaf #adhd #ziektereligie
ADHD_in_Beeld: ADHD in Beeld is out! http://t.co/pIJlNFfS ▸ Top stories today via @carolinevbommel @gezinnig @coachinglisse @adhdnetwerk @zielenknijper










08:34 op 21 September 2009
Er staat: gebruik het met mate! En niet wat u propageert dat het verboden moet worden!
Jawel, er staat dat het met minstens 40% van de patiënten veel beter zou gaan als ze geen antipsychotica zouden zijn toegediend in hun leven. Dat zijn al aardig wat patiënten die door u wél met antipsychotica behandeld zouden worden (althans, dat maak ik op uit uw eerdere reacties) en waarmee het slechter zou gaan in hun leven door antipsychotica.
Tevens is de 19% patiënten die antipsychotica blijft gebruiken gedurende hun leven al heel iets anders dan alle patiënten zoals nu gebruikelijk is in de psychiatrie. Want dat schrijven de richtlijnen voor, is het niet?
In die zin doet de gebruikelijke psychiatrische behandeling met antipsychotica, als je kritisch naar de feiten kijkt, ongelooflijk veel meer kwaad dan goed.
En ok, Soteria gebruikt nog een beetje antipsychotica ter ondersteuning. Maar ik denk dat als de focus op dergelijke eerlijke behandelingen zou liggen, en wanneer daar geld heen zou gaan ipv. dat dergelijke initiatieven verdrukt worden en alle financiering stopgezet werd (heeft u dat meegekregen?) dat er dan een behandelsysteem ontwikkeld zal kunnen worden waarin dergelijke giftige en schadelijke medicijnen niet meer nodig zijn.
Bijvoorbeeld door automatisering te betrekken in de behandeling.
Antipsychotica moeten er in ieder geval uit. Het is zo ongelooflijk giftig, het kan mensen niet genezen maar hoogstens met veel schadelijke bijkomstigheden wat symptomen onderdrukken.
En als je een beetje visie hebt, dan weet je dat het ook anders kan en welk potentieel er is voor eerlijke behandelingen zoals Soteria. Ik bedoel, verder dan Soteria.
Want Soteria is met weinig geld en zonder support gerealiseerd door 1 toegewijde hoogleraar. Dat kan wel beter, denkt u niet?
Daar is talent voor nodig. Begrip van de menselijke geest. Toekomstvisie.
08:56 op 21 September 2009
Ik ben mee eens dat je zo min mogelijk medicatie moet geven, dus die 40% die het niet nodig heeft, moet dus ook niet geven worden.
60% heeft het dus wél nodig.
Dus uw stelling dat antipsychotica verboden moet worden, heeft tot gevolg dat 60% van de schizofrenie patienten dus meer te lijden hebben!
Tot nu toe is geen enkele behandeling bekend waarbij je zo goede resulaten haalt, dat je antipsychotica kan verbannen. Tot die tijd, is en blijft het nodig. Nogmaals, je moet wel kritisch kijken wie je wel of niet geeft.
Dat van Mosher en uit de psychiatrische kringen, weet ik onvoldoende van inderdaad.
Wat ik wel weet, is dat men tegewoordig evidence medicine steeds belangrijker vindt. Dat wil zeggen dat als men verder onderzoek doet naar alternatieve behandelingen, deze ook ruimschoots hun kans krijgen. Nogmaals EMDR is ook een niet-medicamenteuze behandeling bij post-traumatische stess stoornis en deze heeft het ook gehaald met goed gefundeerd onderzoek.
Het valt me op dat je vooral mijn laatste stukjes tekst becommentariseerd. Ik ga er vanuit dat je wel het gehele stuk leest (van hiervoor?).
MvG,
Alex
10:04 op 21 September 2009
Natuurlijk gaat het om meer dan alleen de antipsychotica. U staat daar met een spuit in uw hand voor de patiënt, en hij kan nergens heen. U zegt: neem je de pillen vrijwillig, anders spuiten we het in. En als de patiënt een teken geeft van opstandigheid dan sluit u hem gerust een paar maanden in een isoleercel op.
En dan ook nog klagen dat ze zo gevaarlijk zijn, die patiënten...
U begrijpt niets van de menselijke geest, dus hoe wilt u nu mensen echt gaan helpen om te herstellen?
Zie nogmaals prof. dr. J.J.L. Derksen hierin:
U leest literatuur en denkt: er is geen alternatief, de spuit is nodig.
Maar u weet niets van de geest. Dus hoe kunt nu weten of er geen alternatief is?
Ik verzeker u: er zijn alternatieven. Soteria is zonder geld door de toewijding van 1 hoogleraar ontwikkeld.
Het kan 100x beter. Daarvoor is talent nodig. Mensen kunnen begrijpen en hulp bieden die ze leidt naar volledig herstel. En dat kan met de 'juiste' hulp bij iedereen.
Er is geen bewijs voor een hersenziekte. Er is alleen onkunde bekeken vanuit de geschiedenis van de psychiatrie. Dat is waar het om gaat in de studies die u aanhaalt.
De verantwoording voor antipsychotica waar u het over heeft, en op basis waarvan u zegt dat het 'nodig' is. Is: we kunnen niet beter. Er is geen alternatief dan de spuit met gif er in om de symptomen te onderdrukken.
Zo is het natuurlijk wel.
Bij Soteria hoeft 50% geen antipsychotica meer, dat is al veel beter. De andere 50% krijgt het nog wel (minimaal) als ondersteuning, maar u moet ook wel goed beseffen: het is de gebruikelijke praktijk in de psychiatrie om antipsychotica toe te dienen. Die patiënten in die studie wilden het misschien ook omdat het gebruikelijk is, of zijn er eerder mee in aanraking gekomen voordat ze met Soteria begonnen. Daardoor kunnen de cijfers natuurlijk ook vertekend zijn.
Maar humane behandelingen bieden nog zo veel meer voordelen dan alleen minder gebruik van schadelijke medicijnen, en daarmee minder chronisch zieke patiënten en minder kosten.
Dergelijke behandelingen bieden ook minder inhumane dwangbehandelingen, die ook voor veel sociale schade zorgen. Ik ontvang bijvoorbeeld wel eens berichten van een moeder die zegt dat de psychiatrische behandeling met isoleercel en platspuitsessies een potentiële moordenaar had gemaakt van haar goedaardige zoon die normaal nooit iemand kwaad zou doen.
U vernielt ook heel veel in die patiënten voor wat betreft het kunnen hebben van respect voor en emotionele binding met medemensen.
Het probleem is dat de ontwikkelingen in de psychiatrie de afgelopen 50-60 jaar voor een onmogelijke situatie hebben gezorgd waarin de psychotherapeutische alternatieven van zeer slechte kwaliteit/laag niveau zijn geworden en het onmogelijk lijkt om mensen te helpen.
U kunt als psychiater niets beters dan zo'n patiënt volspuiten met gif, en dat heeft invloed op de cijfers.
Antipsychotica is een barbaars middel. Het is in feite niet veel anders dan een chemische lobotomie. Gewoon een stuk hersenen vernielen om symptomen te onderdrukken. Het heeft niets met geneeskunde te maken. U begrijpt de problemen helemaal niet. U kijkt alleen maar heel oppervlakkig naar wat u ziet (de buitenkant), zonder enig begrip van het mens, van de problemen, van het leven, sociale factoren etc. En u kunt (als psychiater) geen oplossing bedenken/bieden en mensen echt helpen naar verbetering.
Ik ben er stellig van overtuigd dat in principe alle patiënten met een geavanceerde psychotherapie en de juiste ondersteuning (te denken aan het verbeteren van sociale omstandigheden en de lichamelijke gezondheid, waaronder gezonde voeding, verhelpen van eventuele ziekten e.d.) goed kan herstellen, en dat die mensen dan veel voor ons (onze samenleving/de mensheid) kunnen betekenen.
Al zou er maar 1 nieuwe Albert Einstein tussen al die mensen zitten. Aan die mensen dient u te denken als u mensen met dergelijke complexe problemen behandelt. Indien u zo'n mens de kans biedt om tot prestaties te komen in het leven (op hun eigen unieke manier), dan dient u de mensheid zoals een echte arts betaamt.
Als u mensen antipsychotica injecteert, dan bent u geen arts. Dan werkt u mee aan een verondersteld noodzakelijk kwaad dat in de afgelopen 50-60 jaar door verdrukking van betere alternatieven is ontstaan.
Als laatste wil ik aangeven dat ik uw verdediging niet terecht vindt, zoals het stuk hier boven door R. Whitaker duidelijk maakt. U stelt wel dat u het eens bent met mij en mijn bronnen, maar ondertussen stijgt het gebruik van deze middelen explosief. En daar werkt u dus wel aan mee.
http://www.nrc.nl/binnenland/article2336168.ece/Medicijngebruik_kinderen_stijgt_fors
http://www.zielenknijper.nl/vijftig-jaar-psychiatrische-medicijnen-en-geen-stap-verder.html
14:28 op 21 September 2009
Behalve het feit dat het niet 'super giftig' is, wat heeft het te maken met het wel of niet nodig hebben? Zelfs Mosher die zo min mogelijk antipsychotica wil gebruiken, gaf het 60% van de patienten. Dus was het wel nodig /b] kennelijk.
Die vergelijking met een arm afhakken is natuurlijk niet juist. Antipsychotica heeft lange termijn bijwerkingen, waar met goed beleid (op tijd stoppen of lagere dosering) een hoop ellende bespaard kan worden.
Op welke gronden meent u dat u dat wel hebt? Op deze vraag wil ik zeker een antwoord. !
Vindt u het niet vreemd, dat op welke site u ook komt, u alleen staat in uw mening? Vreemd voor iemand die in zn recht zou staan...
Die quote van J. Derksen geeft alleen weer de beperkingen van het huidige DSM systeem. Het zegt niks over antipsychotica en de werking ervan. Het zegt ook niks over de beweegredenen (volgens u genocide) van psychiaters. Voor dit onderwerp dus niet relevant.
Maar humane behandelingen bieden nog zo veel meer voordelen dan alleen minder gebruik van schadelijke medicijnen, en daarmee minder chronisch zieke patiënten en minder kosten. Dergelijke behandelingen bieden ook minder inhumane dwangbehandelingen, die ook voor veel sociale schade zorgen.
Als laatste wil ik aangeven dat ik uw verdediging niet terecht vindt, zoals het stuk hier boven door R. Whitaker duidelijk maakt. U stelt wel dat u het eens bent met mij en mijn bronnen, maar ondertussen stijgt het gebruik van deze middelen explosief. En daar werkt u dus wel aan mee.
Ten eerste zegt dat stuk van R. Whitaker niks over de effeciviteit van antipsychotica. Hij maakt zich alleen zorgen dat er een toename van gebruik is. Dus het zegt niks over mijn 'verdediging'. Anders moet u dat meer verduidelijken.
Ten tweede beweert u dat ik meewerk aan de explosie van antipsychotica. Ook dat is onjuist. U weet namelijk helemaal niet of ik uberhaupt medicatie voorschrijf, welke en in welke hoeveelheid. Ook weer een loze kreet.
Ik heb mijn best gedaan jou stuk te analyseren en van commentaar te voorzien. Iets wat u niet heeft gedaan. U zit zo vast in uw overtuiging dat u niet meer open staat voor argumenten. Waarschijnlijk zal u als reactie hierop nóg langere stukken gaan schrijven met vele verwijzingen (overigens van dezelfde bronnen vaak) waardoor het in zn geheel niet meer te lezen valt.
Wat mij betreft ga ik uw reactie nog wel lezen maar houdt het hier op. Ik wil niet zeggen hopeloos geval, maar kans dat er iets doordringt bij u, acht ik minimaal, gezien wat ik allemaal al heb geschreven. Overigens ook alle anderen op deze websites en alle andere websites waar u verbannen bent. (En dan nog krabt u niet even achter u oren waarom dat zo is, waarom u in uw eentje staat).
Ik wens u veel succes.
MvG,
Alex
14:58 op 21 September 2009
Ik ben een leek zoals ik eerder aangegeven heb.
Maar vertel mij nu gewoon eens: waarom zou schizofrenie ongeneeslijk zijn, als er helemaal geen bewijs is voor enige ziekte (in de hersenen)?
Wat is er dan ongeneeslijk volgens u? Ziet u? Waar heeft u het over? Probeer dat te begrijpen: U heeft het over onkunde gedocumenteerd in de historische literatuur van de psychiatrie.
De onkunde om mensen met complexe psychische problemen te helpen herstellen, wat wel degelijk mogelijk is.
Alleen uw visie is al destructief. Het is niet 'herstellen' volgens u, maar u spreekt over psychose vrij. Dus die patiënt denkt dan automatisch terug aan zijn problemen als hij denkt "ik ben psychose vrij".
U lijkt dat soort dingen niet te kunnen begrijpen. U praat alleen maar na wat u uit boekjes leert maar lijkt niet zelf na te kunnen denken over dit soort dingen.
Hoogleraar Jim van Os:
http://www.psy.nl/nieuws/nieuwsbericht/article/wetenschappelijk-gezien-slaat-schizofrenie-nergens-op/
Als er geen ziekte is, hoe kan het dan ongeeslijk zijn?
De diagnose schizofrenie is wetenschappelijk dubieus zegt prof. dr. van Os. Er is niets dat 'ongeneeslijk' zou kunnen zijn. U plakt de diagnose op met de natte vinger, beseft u dat wel?
Ik ben geen professional, maar ik ben wel begaafd op het gebied van de geest. Ik weet dat mensen volledig kunnen herstellen van de problemen, indien ze de juiste begeleiding worden geboden. En dat ze helemaal nooit meer last hoeven hebben van stemmen, van de complexe psychische problemen, of wat dan ook.
En ik heb het niet over volledig herstel, ik heb het over beter dan ooit. Want dat is mogelijk met de juiste begeleiding, maar te nimmer nooit met pillen.
De geest heeft oneindig veel mogelijkheden want mogelijkheden geven mogelijkheden, daarom zijn de problemen bij ieder mens uniek en vereisen ze unieke oplossingen, en dat kun je alleen bereiken met de juiste psychotherapie.
09:53 op 18 January 2010
alles vlakt het af helemaal als het u hoog staat en in voledige schijnsel staat zal het de mens ontnemen afvlakken af stompen terugbrengen naar dood vandaar ook vaak coma en onverklaarbare dood oorzaken zelfs de kinderen die je in je heb worden uitgemoord door met alle pijlen te keren terug te herkennen in de tegen consentratie van de medicatie 1 van de werkingen waar je consentratie tegen geeft die vervolgens weer worden afgevlakt door de medicatie vandaar weer slechte consentratie het is als een virus in de hersenen waar je tegen staat ondervind en alle zou verliezen
09:59 op 18 January 2010
wat je daarvoor extra hart opgebouwd (voeding)
leven
afvlaking hadol/risperdal
als de heilige maria word je scheinsel ontnomen
03:18 op 12 January 2011
http://recoveryfromschizophrenia.org/
07:16 op 13 January 2011
10:25 op 2 February 2011