Zielenknijper.nl

Een kritische kijk op de praktijk van de psychiatrie!
Schade door psychiatrische medicijnen?
Gratis juridische hulp: 0800-6643825

Quotes

Quote toevoegen [+] / toon alles
 

Ouders kinderen met ADHD scheiden vaker

Datum: 18 augustus 2009, 20:20
Dit artikel is op verzoek geselecteerd uit het archief van hoogleraar Ivan Wolffers, en kan gedateerd zijn. Copyright © Ivan Wolffers

echtscheiding adhd kinderenAmerikaans onderzoek laat zien dat ouders van kinderen met Aandachtstoornis en hyperactiviteit (adhd) bijna twee keer zo vaak gescheiden zijn tegen de tijd dat het kind acht jaar is, dan ouders van kinderen zonder adhd die acht jaar zijn (Journal of Consulting and Clinical Psychology 2008;76:735). Het verschil was 22,7% bij ouders van adhd kinderen tegen 12,6% bij ouders met kinderen zonder adhd.

Naar de vraag of de spanningen van ouders die tot een scheiding leiden een bijdrage leveren aan de ernst van de adhd van het kind of dat de gezinsstress zo groot is door het kind met adhd dat ouders vaker problemen onderling krijgen is bij dit onderzoek niet echt bekeken. Men is er voetstoots van uitgegaan dat een kind met adhd zo’n gevolgen voor het huwelijk van de ouders heeft dat het wel tot problemen moet leiden. Natuurlijk is een druk kind dat ook nog eens concentratieproblemen heeft niet gemakkelijk op te voeden. Bovendien vereist het een enorme inzet voor wat betreft begeleiding van het kind en vaak komt die op de schouders van één van beide ouders neer. Zo is er vaak verschil tussen de situatie van de moeder die veel meer te maken heeft met leerkrachten op school en met mensen in de zorg. De vader daarentegen vindt de problemen van zijn kind soms gezonde kwajongensstreken. Ja, Pietje Bel zou wel eens het eerste kind met adhd in ons land geweest kunnen zijn.

Opvallend was dat als het kind een keer acht geworden was de scheidingscijfers van ouders met of zonder adhd kind niet veel meer verschilden. Het leek erop of ouders zich tegen die tijd op de situatie hadden ingesteld en er beter mee om wisten te gaan. We laten even buiten beschouwing of het als een medisch probleem of als een opvoedingsprobleem moet worden beschouw en of men altijd medicijnen moet gebruiken. Feit blijft dat als ouders zo’n kind moeten opvoeden ze niet moeten denken dat het snel opgelost kan worden met wat methylfenidaat (Ritalin). Het zorgt vaak voor langdurige stress in huis en de aanpak moet ook een lange termijnkarakter hebben. Het lukt het beste als je het samen doet.

Deze publicatie is onderdeel van het column van prof. dr. Ivan N. Wolffers, klik hier voor meer publicaties van de auteur.

(7 berichten)Reacties

  1. Reactie van admin admin
    15:31 op 18 August 2009
    In het Verenigd Koninkrijk zijn ADHD medicijnen inmiddels verboden en is de eerstelijns behandeling nu dus niet meer voor het kind maar voor de ouders: opvoedcursussen.

    En dat blijkt veel effectiever dan pillen:

    Britse moeder: Discipline en opvoeding werkt veel beter dan ADHD-pillen

    De overheid wil die pillen helemaal niet, maar psychiaters drukken het er door via dubieuze screening programma's en andere valse praktijken.

    In Nederland zijn in bepaalde plaatsen nu ook programma's gestart vanuit de overheid om ouders opvoedcursussen te geven, ter voorkoming van ADHD.

    In Maassluis bijvoorbeeld:

    Maassluis op kop: Opvoedcursus moet ADHD gedrag bij kinderen helpen voorkomen

    Verder doet de overheid nog meer. In Zeist heeft de overheid (op initiatief van het Ministerie van LNV) nu zelfs een natuurpark speciaal voor kinderen laten realiseren, om ADHD gedrag te voorkomen.

    Citaat
    Kinderen moeten volgens deskundigen weg achter de computer en de natuur in. Opgroeiend tussen asfalt en beton spelen kinderen te weinig buiten. Met ADHD gedrag en overgewicht tot gevolg.

    Het Ministerie van LNV wil de natuur weer naar de kinderen halen. Kinderen hebben genoeg ruimte nodig om op te groeien; niet alleen thuis, maar ook buitenshuis.

    Zie: http://www.rtvzeist.nl/?p=4153

    Dit blijkt effectief volgens studies.

    ADHD is bedrog roepen veel wetenschappers. (Dr. Sjef Teuns, Dr. Bose Ravenel)

    Ze vernielen de gezondheid van de kinderen met gevaarlijke hersenmedicatie die na 2-3 jaar gebruik een averechts effect heeft op het gedrag. (zie BBC), die de groei van het kind remt (zie WebMD) en die nog veel meer onheil veroorzaakt buiten het ADHD spectrum.

    Waar psychiaters mee bezig zijn dat deugt van geen kanten.

    Het zijn de ouders waar het vaak aan schort. De opvoeding, waaronder ook gezonde voeding valt, en lichamelijke verzorging, dagritme en structuur.

    Volgens de directeur van No Kidding is er sprake van kindermishandeling wanneer je een druk kind ADHD medicijnen toedient!

    Citaat
    Beste Arjan,

    Bedankt voor je mail.

    Sinds enkele weken staat dit onderwerp op onze agenda en maken studie van de situatie.

    Ja, we weten nu al dat deze situatie kindermishandeling genoemd zou kunnen worden.

    Zeer bedankt dat je enkele websites hebt genoemd.



    Friso van der Wal, directeur No Kidding
  2. Reactie van admin admin
    02:44 op 19 August 2009
    Het kind de schuld geven van de scheiding, die psychiaters durven wel heel erg ver te gaan zeg.

    Wat belachelijk. Alsof de liefde tussen de ouders te maken heeft met hoe het kind zich gedraagt. Het zal eerder anders om zijn, denk je niet? Dat het kind druk wordt als de liefdesband tussen de ouders verstoord is.

    Die psychiaters zijn wel zo ongelooflijk ziekelijk misdadig eigenlijk.

    Sociale stress kan natuurlijk best een invloed hebben, maar dat psychiaters stellen dat (de onmeetbare ziekte van) het kind de oorzaak is voor de scheidingscijfers is ronduit schofterig.

    Het kind krijgt én die scheiding te verwerken, én ook nog eens die verziekende psychiatrische stigmatisatie dat het aan het kind ligt.
  3. Reactie van blondje blondje
    14:23 op 11 November 2009
    oke het is erg plat gezegd maar er zal een kern van waarheid inzitten. het vergt erg veel van een gezin als je een adhder in huis heeft met de nodige bijkomende problemen. en nee het is geen afschuif systeem om zoiets te zeggen. ik geloof best dat er mensen zijn die er niet tegen kunnen . en ja ook die leeftijdsgrens van 8 jaar kan ik me goed voorstellen want vaak word er vanaf 5 /6 jaar pas echt naar gekeken en getest en dan lopen die gezinnen vaak al jaren op hun tandvlees. je moet niet vergeten dat die mensen vaak veel onbegrip van buitenaf krijgen , school die gaat klagen en dan de thuis situatie die niet echt soepel loopt vooral als er ook nog broertjes of zusjes zijn. en vaak is er dan ook nog 2 strijd bij de ouders doordat ze het niet meer weten wat er nu eigenlijk aan de hand is ( foute opvoeding ? of wat dan ook)totdat er eindelijk onderzoek komt en er bevestigt word dat de ouders niets fout hebben gedaan in de opvoeding . er zijn dus vaak spanningen in een relatie. en ja wie dat niet kan begrijpen moet dat zelf eens mee maken dan kan je er pas over oordelen
  4. Reactie van Rebecca Rebecca
    02:27 op 12 November 2009

    Citaat
    Wat belachelijk. Alsof de liefde tussen de ouders te maken heeft met hoe het kind zich gedraagt. Het zal eerder anders om zijn, denk je niet? Dat het kind druk wordt als de liefdesband tussen de ouders verstoord is.

    Kinderen worden hier helemaal niet de schuld gegeven. Maar het is gewoon een statistisch gegeven dat in gezinnen waar plus kindertjes zijn de relatie tussen de ouders zo op spanning komt te staan. Dat het huwelijk geen stand houdt.

    Heb je je wel eens afgevraagd waarom dit zo is?

    Besef jij wel, dat dit het resultaat is van jaren lang niet gehoord worden. Maanden op directe hulp wachten, maakt het dat een visieuze cirkel niet doorbroken wordt.

    Besef jij wel dat ouders vaak al jaren zelf proberen alvorens ze aan de bel trekken?
    Weet jij wel hoe hoog die drempel is voor ouders, om daadwerkelijk hulp te vragen.

    Kinderen krijgen geen schuld van een scheiding, het zou niet gekker moeten worden zeg. Maar wat heb je liever, dat ouders bijelkaar blijven met alle gevolgen van dien, of dat ouders zeggen oke dit functioneerd niet meer en om wille van rust en vrede in het gezin besluiten wij onze wegen te scheiden?

    Zeg arjan? heb jij zelf kinderen?
  5. Reactie van jacob jacob
    02:30 op 12 November 2009
     
    Citaat
    author=Arjan Dokelaar


    Citaat
    In Nederland zijn in bepaalde plaatsen nu ook programma's gestart vanuit de overheid om ouders opvoedcursussen te geven, ter voorkoming van ADHD.


    Adhd is niet te voorkomen, Adhd heb je al bij je geboorte tenzij je bij je geboorte of in een later stadium zuurstof gebrek in de hersenen hebt gekregen.
    Adhd krijg je niet door verkeerde opvoeding of door verkeerde voeding.

    Citaat
    Kinderen moeten volgens deskundigen weg achter de computer en de natuur in. Opgroeiend tussen asfalt en beton spelen kinderen te weinig buiten. Met ADHD gedrag en overgewicht tot gevolg.

    Daar kan ik je helemaal in volgen inderdaad.
    Hier thuis geld de standaard regel, als het goed weer is buiten ben je buiten.
    Wij willen hier niet thuis dat ze hele dagen achter de computer of tv zitten.
    Dit is inderdaad ook niet goed voor de ontwikkeling van een kind.
    Maar ze hebben dan nog steeds Adhd hoor, dat veranderd er helemaal niets aan namelijk.


    ADHD is bedrog roepen veel wetenschappers.
    Citaat

    Adhd is in die zin bedrog dat het door sommige ouders als excuus word gebruikt voor het gedrag van hun kind.
    Adhd in ons gezin word absoluut niet als excuus gebruikt, willen wij ook niet horen dat ze het zeggen want dan krijgen ze geheid straf.
    Het is namelijk geen excuus om alles maar te kunnen doen namelijk.


    Citaat
    Ze vernielen de gezondheid van de kinderen met gevaarlijke hersenmedicatie die na 2-3 jaar gebruik een averechts effect heeft op het gedrag.


    Geheel mee oneens uiteraard, hier word het al meer dan 3 jaar gebruikt en onze kinderen zijn in ene perfecte gezondheid.
    Gaan elk jaar naar de medicijn controle en doen het goed.
    Ze eten goed, drinken goed, groeien ook goed.
    Gevaarlijke hersenmedicatie???.....nee
    Averechts effect op het gedrag???.....ja, dat klopt, want ze doen het nu goed op school daar waar ze eerst niet me ekonden komen omdat ze de concentratie er niet voor hadden.
    Ook voor de opvoeding omdat ze het nu op pakken in plaats dat het niet doordringt omdat ze zich niet kunnen concentreren.
    Wat dat betreft heeft het inderdaad een positiefe averechts effect.

    Citaat
    Het zijn de ouders waar het vaak aan schort. De opvoeding, waaronder ook gezonde voeding valt, en lichamelijke verzorging, dagritme en structuur.

    Helemaal mee eens arjan, maar als dat alles er is binnen het gezin, en het blijkt dat het kind dan nog niet doet zoals het hoort te zijn(volgens de standaard norm zoals een kind hoort te zijn, wat dat ook mag zijn), waar ligt het dan nog aan?
    Hier hebben ze de ruimte om buiten te zijn, spelen hele dagen buiten, krijgen gezonde voeding volgens de schijf van 5, hebben de rust en regelmaat en structuur hier in huis.
    Zitten niet de hele dag achter tv of pc.
    Waar ligt het dan nog aan volgens de geleerden?


    Citaat
    Volgens de directeur van No Kidding is er sprake van kindermishandeling wanneer je een druk kind ADHD medicijnen toedient!

    Deze organisatie die voor de rechten van het kind opkomt, heeft in deze kwestie totaal geen verstand van zaken.
    Ze weten niet eens waar ze het over hebben.
    Ze hebben ergens een klepel horen klinken ,maar weten niet eens waar de klok hangt.
    Kindermishandeling aanpakken ben ik zekers voor, wil zelfs wel voor rechter spelen bij degenen die kinderen daadwerkelijk mishandelen of misbruiken.
    Maar in de deze kwestie heeft (wil de naam niet eens meer uitspreken van de sekte gerelateerde organistatie) totaal ongelijk.

    Citaat
    Citaat
    Beste Arjan,

    Bedankt voor je mail.

    Sinds enkele weken staat dit onderwerp op onze agenda en maken studie van de situatie.

    Ja, we weten nu al dat deze situatie kindermishandeling genoemd zou kunnen worden.

    Zeer bedankt dat je enkele websites hebt genoemd.



    Friso van der Wal, directeur No Kidding
    [/quote]

    Ze weten helemaal niets maar dan ook helemaal niets van de hele kwestie adhd, hadden ze dat wel geweten dan hadden ze dit niet zo gedaan zoals ze dat nu wel hebben gedaan.
    En daar arjan....zal No-Kidding zekers nog heel veel spijt van krijgen.

    Gr
    Jacob
  6. Reactie van Yvje Yvje
    05:18 op 12 November 2009
    Kinderen krijgen niet de " schuld"  van de scheiding van ouders... maar dat een kind met een stoornis een behoorlijke wissel trekt op je relatie lijkt me duidelijk.

    Je relatie moet wel verrekte sterk zijn en de liefde wel heeeeeel erg diep wil je zonder problemen overal doorheen komen samen. En ik spreek uit ervaring.... er waren echt maatregelen nodig om onze relatie goed te houden....  bij ons is dat tot nu toe goed gelukt.... maar ik kan me ook goed voorstellen dat het soms niet goed gaat
  7. Reactie van blondje blondje
    05:39 op 12 November 2009
    Ja ze gaan er maar van uit dat mensen bij twijfel van hun kind gelijk bij de dokter op de stoep staan en medicijnen willen. maar zo werkt het echt niet. en ja er zijn mensen die soms uit dommigheid zeggen : doe eens niet zo druk adhdtje maar die mensen weten niet wat ze zeggen en die kinderen hebben het juist vaak niet maar dat is van die mensen ook dommigheid. juist de mensen die wel adhd in hun gezin mee maken zeggen dat soort dingen niet. En idd je relatie moet erg sterk zijn om de stres te doorstaan. je heb soms alle 2 verschillend kijk op bepaalde dingen en daar moet je ook mee leren omgaan. 1 lijn trekken is bij deze kinderen ( bij alle kinderen vind ik eigenlijk) erg belangrijk. Maar voordat mensen vaak weten wat het kind heeft ( wat volgends jullie niet bestaat)  is er in zo'n gezin heel veel spanning ook voor de broertjes/zusjes want die hebben het ook niet altijd even makkelijk. in de jaren leer je ermee omgaan en ja tegen de tijd dat mensen hulp hebben gevonden  hebben ze vaak zelf al veel zelf geprobeerd thuis . en zoals ik de medicatie ervaar kan ik niet zeggen dat zijn gezondheid eronder lijd. Hij groeit als een speer , grootste van de klas, hij heet goed en weegt 40 kilo dus niet erglicht dacht ik en zijn hart werkt ook perfect . en ja hij gebruikt het nu ook al meer dan 3jaar.  ik vraag me toch af waar die negative houding vandaan komt en waar die cijfers zijn van kinderen die er slechter door zijn gaan groeien ect. waar kan ik dat vinden? wel in 't nederlands graag  geen vertaald iets

Reageren

(registratie is niet nodig)


Boeken van de auteur

Top 100 van meest gebruikte medicijnen Medicijnen 2004-2005 Medicijnen 2006-2007 Medicijnen 2008-2009