Zielenknijper.nl

Een kritische kijk op de praktijk van de psychiatrie!
Schade door psychiatrische medicijnen?
Gratis juridische hulp: 0800-6643825

Quotes

Quote toevoegen [+] / toon alles
 

Kinderen als commercieel doelwit.

Datum: 11 maart 2010, 14:44

Gepubliceerd door mw. Sarah Morton

‘Uw kindje is de hele dag bezig met spelen, ontdekken en zich ontwikkelen. Daarom heeft het ’s nachts voldoende rust nodig’, luidt een voorlichting, begeleid door een filmpje van een aandoenlijke dreumes die (inderdaad) op ontdekking is en sirloin_300xeven later heerlijk ligt te slapen. Wat bij nader inzien geen voorlichting is, maar een advertentie voor luiers. Niet zomaar luiers, maar luiers die droog blijven als het kindje heeft geplast en supercomfortabel zitten. Je schaadt de ontwikkeling van je kindje als je dit product niet aanschaft!, zegt de adverteerder indirect. Ja, je leest het goed.

Een weinig ervaren, onzekere ouder kan zich van de wijs laten brengen. De werkelijke voordelen van deze luiers zijn voor de fabrikant. Doordat de luier droog blijft, voelt het kind niets en wordt het later zindelijk. Steeds meer kinderen moeten overdag nog verschoond worden als ze in de kleutergroep zitten. Een extra belasting voor zowel school als kind. Dit is nog maar een tipje van de sluier hoe we tot consumptieslaven worden gemaakt.

Fopspenen, het lijkt zo plausibel. Het zou een kind een gevoel van geborgenheid geven die doet denken aan de tepel van mama. Maar wat gebeurt er? Het ding wordt gebruikt om het huilen te smoren. In plaats van dat een kind getroost wordt, krijgt het een zoethoudertje. Zo leert het dat je iets in je mond moet stoppen als je je rot voelt, in plaats van je gevoel te uiten en delen. De basis voor emotie-eten. Wat in de latere kindertijd gevoed wordt door een snoepje als kind gevallen is. Om maar zo snel mogelijk van dat gehuil af te zijn. (Ook aan emotie-eters verdient de industrie weer schandalig.) De fopspeen als vervanger van menselijk contact. Lang na de zuigelingfase, krijgt het kind de fopspeen als het lastig is. Een kant-en-klare oplossing voor slaapproblemen, verveling, aandacht vragen. Voor alles schijnt zo’n oplossing te zijn.

Witbrood waar bruin in zit, voor wie het wil geloven. De meeste kinderen eten grotendeels wat de pot schaft, zolang je geen (ongezonde) alternatieven aanbiedt. Gaan de fabrieken eerst alle granen eruit halen en er daarna weer iets van in stoppen. Wie kan het nog volgen? Mijn zusje heeft dit brood een tijd gegeten. Totdat mijn vader er de onzin van inzag. Nu eet ze hetzelfde brood als iedereen bij mijn vader thuis. Niet eens gewoon bruinbrood, maar speltbrood! Dat gaat prima. En dat zegt wat, want ze is een lastige eter.

Reclames doen je geloven dat problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen en het leven veel mooier, kleurrijker en opwindender wordt als je maar koopt, koopt en koopt. Op TV-zenders voor kinderen zien we grappige speeltjes van bekende films en programma’s, om kinderen naar Fastfoodketens te lokken. Een filmpje van stoere hippe kinderen op een skateboard. Het filmpje prijst echter geen skateboarden aan, maar snoep! Het laat ons bewust verkeerde verbanden leggen. Hoewel kinderen wel actief worden van al die suikers en kleurstoffen. Hyperactief.

Veel kinderen moeten het juiste merk kleding dragen om ‘erbij te horen’. En dat begint al op de basisschool! Ook moeten ze de mode op andere manieren gehoorzamen. (’Omdat we het waard zijn’.) In lichaamsverzorging, gewicht, mobieltjes.

Ook ouders moeten hip zijn. Een ouderwetse moeder die de eendjes gaat voeren of een vader die met zijn zoontje gaat vliegeren, is niet van deze tijd. Nee, kinderen moeten zo min mogelijk tijd en moeite kosten. Een van de meest extreme hulpmiddelen is nog de buggy. Het is allang niet meer bedoeld voor als een kind moe is van het lopen of als je een drukke weg moet oversteken. Nee, je hebt stoere en ultraluxe modellen en de meeste zijn voor ‘jarenlang en intensief gebruik’. Hoelang duurt het nog voordat er buggy’s met wielaandrijving komen?

Tevreden ouders = tevreden fabrikanten. Dit oogverblindende win-winmodel heeft het niet over de kinderen zelf, die volgens een Brits onderzoek gemiddeld twee uur per dag in een buggy doorbrengen. Op die manier verdienen fabrikanten over de ruggen van kinderen en misschien is er nog iets duisterders gaande: Kinderen die al jong leren zich te schikken, zullen ook als volwassene zich meer aanpassen. Weer een systeemslaaf erbij.

Deze publicatie is onderdeel van het column van mw. Sarah Morton, klik hier voor meer publicaties van de auteur.

(laatste 10 van 63 berichten)Reacties

  1. Reactie van blondie blondie
    13:25 op 19 March 2010
    precies Yv wat de mensen massa ook doet of de media gewoon bij je eigen standpunt blijven vind ik ook . en alcohol daar ben ik dan nog wat strikter in, me dochter van 16 mag van mij dus echt nog geen alcohol , ze ziet het hier thuis niet dus dat scheelt ook natuurlijk  en dat ze niet opstap gaat helemaal.

    Maar wij zullen toch niet de enige ouders zijn die niet met de meute mee waaien van de tv ect, dat lijkt mij heel sterk . ik mag aannemen dat er veel meer zo denken als ons
  2. Reactie van Tamara Tamara
    14:27 op 19 March 2010
    @Yvje,

    Mijn complimenten. Je klinkt als een supermom. :)

  3. Reactie van Yvje Yvje
    04:09 op 20 March 2010
    @Yvje,

    Mijn complimenten. Je klinkt als een supermom. :)



    Je kind laten zien dat je je aan de wet moet houden heeft nix met supermom te maken.
    Het wordt pas raar als je je kinderen wel voor hun 16e laat drinken, spelletjes laat spelen die niet voor niets een bepaalde leeftijd opgeven en vervolgens raar opkijken als je kind op andere punten de wet overtreedt......
  4. Reactie van Tamara Tamara
    07:12 op 20 March 2010
    Beste Yvje,

    Dat kan je misschien wel vinden maar veel ouders hebben er gewoon weg geen tijd voor of staan er niet genoeg bij stil om hun kind zo bewust op te voeden als jij dat doet.

    Maar ook materiële zaken spelen daarin een rol. De prijzen van koop -en goede huurhuizen en allerlei andere artikelen staan absoluut niet meer in verhouding tot salarissen. Maar we kopen toch een (te) duur huis, want we willen niet achterblijven. We gaan samen werken en we parkeren de kinderen bij crèches, voorschoolse opvang, naschoolse opvang, 24-uurs opvang, etc. Zondagsmiddags gaan we even verplicht gezellig doen en racen we even vlug naar een pretpark of Mac Donalds.
    Dit alles gebeurt onder een tempo en een discipline waar een Duitse drilsergeant van medio vorige eeuw jaloers op zou worden.



  5. Reactie van blondie blondie
    02:08 op 22 March 2010
    @Tamara:Maar we kopen toch een (te) duur huis, want we willen niet achterblijven. We gaan samen werken en we parkeren de kinderen bij crèches, voorschoolse opvang, naschoolse opvang, 24-uurs opvang, etc. Zondagsmiddags gaan we even verplicht gezellig doen en racen we even vlug naar een pretpark of Mac Donalds. Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zie het hier in de straat/wijk ook maar al te vaak. De kids worden 's morgens vaak al naar de VSO gebracht om dan 's avonds rond 6/7uur  pas weer thuis te komen. Ik ben hier ook geen voorstander van zeker niet .Bij ons in de straat is het aan de ene kant van de straat huur en aan de overkant koop en je ziet echt verschil. Laat mij dan maar in me huur huisje zitten maar ik voed mijn kind wel zelf op . Deze kids lopen vaak veel later nog buiten vooral in het weekend mogen ze tot een uur of 10 buiten spelen  terwijl mijn zoon blij is als hij tot 7 uur buiten mag spelen ( zomertijd  en in het weekend) en max om 10uur in bed ligt . Deze kids mogen dit naar mijn idee om het goed te maken omdat ze heel de week niet met hun vriendjes buiten kunnen spelen omdat zij dan op de bso zitten . En hoe later ze naar bed gaan des te langer kunnen paps en mams uitslapen op zondag om daarna gezellig met z'n alle voor de deur een spelletje te doen met de kids zodat heel de straat het kan zien hoe leuk ze wel niet zijn met hun kinderen . Nou laat mij dan maar ouderwets thuis zitten en mijn zoon zelf naar school brengen/halen maar ik geef mijn zoon wel de belangrijkste dingen van thuis uit zelf mee en niet van een of andere bso waar ze toch zichzelf maar moeten zien te redden. Het is vaak wel opvallend dat deze BSO kids veel beter voor zichzelf op kunnen komen maar dat zal ook wel een reden hebben .Kijk kan het niet anders dat je beide fulltime moet werken dan is het zo maar er zijn idd veel mensen die veel te dure huizen kopen om maar te kunnen zeggen wij hebben een koophuis en dat belangrijker vinden dan  hun kinderen.
  6. Reactie van Yvje Yvje
    02:58 op 22 March 2010
    Als je beiden fulltime werkt vind ik (en dat is heel persoonlijk) dat het misschien niet zo handig is om aan kinderen te beginnen. Maar daar heb je niet altijd een keuze in.

    En vroeger werkten vrouwen vaak nog voor de luxe of voor dat (te) dure huis... tegenwoordig is het steeds vaker zo dat zelfs met een doorsnee woning en niet al te duur leven, gezinnen het van 1 salaris vrijwel niet redden.

    Ik heb vrijwel altijd gewerkt, maar sinds de kinderen niet meer fulltime. Beiden zijn een korte periode naar een kdv geweest.
    En dan kom je er als moeder achter dat je kinderen niet echt "kdv-materiaal" zijn en moet je keuzes maken. Bij beiden heb ik dus een tijdje niet gewerkt. Tot ze naar school gingen, toen was het een stuk makkelijk in te passen zonder oppas van buitenaf.

    Ik ben blij, voor mezelf, dat ik werk.... ik word er gelukkiger van dan wanneer ik thuis zou zitten terwijl mijn kinderen op school zijn. En een gelukkige moeder straalt dat ook af op haar kinderen......
  7. Reactie van blondie blondie
    03:54 op 22 March 2010
    Natuurlijk hoef je niet als moeder/vader heel de dag thuis te zitten maar ik zou (persoonlijk) niet mijn kinderen naar een   bso brengen  en het zo zien te regelen met werk dat je binnen de schooltijden kan werken. dan maar niet 2 x per jaar op vakantie .

    Ik zie hier ook heel veel oudere 35+ mensen kinderen krijgen met het idee dat het zo "hoort" omdat het plaatje anders niet compleet is.Maar toch ook dan nog hun werk niet willen/kunnen opgeven (veranderen) omdat ze anders niet 3 x per jaar op vakantie kunnen  of  meerdere grote auto's kunnen rijden. ik vind dat je dan toch moet gaan nadenken wat nu belangrijk is in het leven. Dan maar niet 3x maar 1 x op vakantie is dat nu zo erg ?
  8. Reactie van Mike Mike
    11:34 op 23 March 2010
    Wat apasrt dat alleen de reclames van het bedrijfsleven worden aangehaald. Nog voor het bedrijfsleven zijn het milieu bewegingingen zie aan zieltjes winnen doen onder de kinderen. De meest verschrikkelijke verhalen (welke niet eens door cijfers onderbouwt worden, Vaak zelfs het tegendeel) worden van stal gehaald om de kinderen angst aan te jagen en te laten zeuren bij pa en ma waarom zij lid moeten worden.

    Persoonlijk ben ik van mening dat elke soort reclame gericht op kinderen verboden dient te worden. Tenzij het speelgoed betreft. Dit is namelijk daadwerkelijk voor kinderen. Laat kinderen kinderen. Voed ze op met beide zijden van een verhaal en wanneer zij 18 zijn mogen zij zelf de keuzes maken. Hier zijn zij tegen die tijd dan ook zelfverantwoordelijk voor. Veel Ouders vooral moeder denken tegenwoordig dat kinderen kleine volwassenen zijn. Waardoor kinderen allaang niet meer als kinderen worden gezien maar als discussie partner!

    Deze reclames alsmede politieke meningen en door overheidsopgelegde meningen zouden kinderen bespaart moeten blijven zodat zij later een eigen duidelijke keuze kunnen maken. niet omdat zij geïndoctrineerd zijn. Maar omdat zij er nooit mee te maken hebben gehad en zich er eerst zelf in moeten verdiepen alvorens ergens voor te kiezen!
  9. Reactie van sarah sarah
    08:42 op 24 March 2010
    Mike@

    Ben het er helemaal mee eens; kinderen moeten voor zichzelf leren denken, i.p.v leren napraten.
    vergeet ook het onderwijs niet. Daar heb ik ook een interessant artikel over:
    http://www.dus-sarah-morton.nl/pageID_9215063.html
  10. Reactie van blondie blondie
    07:38 op 25 March 2010
    Natuurlijk moet je kinderen zelf leren nadenken maar bepaalde dingen krijgenze toch van thuis uit mee en ik denk dat dat helemaal niet fout is. Zo heeft iedereen zijn eigen opvattingen met opvoeden wat goed is en wat niet zo ook met reclames , wat mag je kind wel ,wat niet ect en dat soort dingen neemt een kind toch mee in zijn verdere leven . Dat leg je een kind niet bewust op maar das mijn mening. En ja schoo sarah daar leren ze das toch normaal maar ik denkniet dat ze echt alles wat ze op school leren  echt opgelegd krijgen  hoor maar das mijn idee . School is een noodzakelijk iets , klaar. Hoe je het ook wend of keerd dit is al decenia lang de normaalste zaak van de wereld en zonder scholen zouden onze kinderen niet ver komen in de maatschappij hoor . School is nu eenmaal stampen stampen en nog eens stampen . je kan nu eenmaal niet voor elk kind een ander programma opstellen waar toevallig dat kind interesse in heeft. Als je dat wilt moet je naar eenprive school gaan of een leraar aan huis nemen 

    Wat je zegt over dat soort reclames ( milieu , dierenleed ect) daar ben ik inderdaad ook op tegen. Kinderen vinden alles zielig en willen overal geld aan geven maar ik denk toch dat dat hetzelfde geld als met andere reclames  . Je gaat er mee in of niet .
Er zijn nog meer reacties geplaatst!
Klik hier voor de volledige discussie!

Reageren

(registratie is niet nodig)


Boeken van de auteur

Afwijkend En Toch Zo Gewoon Collision Collision