Nederland schiet tekort in aandacht voor lichamelijke complicaties door antipsychotica
In Nederland moet meer aandacht komen voor lichamelijke complicaties bij gebruik van antipsychotica en het vermijden en bestrijden daarvan. Dit concludeert prof. dr. Wiepke Cahn et al. namens de Werkgroep Somatische Complicaties bij Antipsychoticagebruik in het Tijdschrift voor Psychiatrie (download artikel). De Utrechtse psychiater inventariseerde met deze werkgroep welke somatische bijwerkingen er zijn, wat er aan gedaan moet worden en vooral: hoe ze vermeden kunnen worden. De bevindingen van een groot literatuuronderzoek hebben zij vervolgens in een aantal bijeenkomsten besproken met vakgenoten.
De lichamelijke complicaties die ontstaan door antipsychoticagebruik bestaan onder andere uit ernstig overgewicht, metabool syndroom (een cluster van risicofactoren), grotere kans op suikerziekte en op hart- en vaatziekten, waaronder ook ritmestoornissen. Berucht zijn de bewegingsstoornissen bij antipsychoticagebruik, die voor patiënten zeer invaliderend, hinderlijk en soms fataal kunnen zijn. Bekend zijn verder ernstige stoornissen in het bloedbeeld (o.a. door clozapinegebruik), maag-darmstoornissen en seksuele problemen.
Uit een recent groot literatuuronderzoek bleek dat met antipsychotica behandelde patiënten met schizofrenie over het algemeen 2,5 keer zo snel dood gaan als de algemene bevolking. Dit bevestigt dat er dringend systematische inspanningen nodig zijn om lichamelijke problemen bij patiënten die antipsychotica gebruiken voor psychiatrische ziekten waaronder vooral schizofrenie, op te sporen en te behandelen.
Cahn en collega’s waarschuwen dat patiënten met een psychiatrische stoornis en in het bijzonder schizofrenie zwaar belast zijn door hun ziekte en door de sociale consequenties van de ziekte. Hoewel iedere arts de noodzaak kent om op bijwerkingen en somatische complicaties te screenen, gebeurt dit vaak niet op een systematische manier, mede doordat de arts de patiënt niet extra wil belasten. Toch lijken patiënten het juist te waarderen als er aandacht is voor lichamelijke problemen en zij zijn na uitleg bijvoorbeeld meer dan bereid om hun dieet aan te passen en veranderingen in hun leefstijl aan te brengen.
De werkgroep adviseert om somatische complicaties in een vroeg stadium op te sporen en te voorkomen. Zij geven een leidraad om bij antipsychoticagebruik systematisch somatisch onderzoek uit te voeren.
Samenwerking is daarbij belangrijk. De eindverantwoordelijkheid ligt bij de arts die de antipsychotica voorschrijft, meestal de psychiater, maar deze moet overleggen met somatische artsen, huisartsen, internisten, neurologen en apothekers. Goede zorg kan complexe zorgconsumptie voorkómen en kostenbesparend zijn en, vooral, leiden tot een verbeterde kwaliteit van leven van de patiënt.
Bron: Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde
Wat is het doel van antipsychotica?
Het wordt gebruikt ter behandeling van schizofrenie en psychosen, maar zoals we hebben kunnen opmaken uit de kamervragen die Renske Leijten stelde over het toedienen van antipsychotica bij gehandicapten wordt het medicijn ook voor andere toepassingen gebruikt waaronder het onderdrukken van agressie en als middel tegen lastig gedrag.
De vraag die bij de auteur van dit artikel op deze website blijft spelen is: wat is het doel van de medicijnen? Wil je mensen beter maken, of dienen de medicijnen een maatschappelijk doel? Willen we gevaar uit de weg nemen, of willen we mensen gezond maken?
Je zou niet anders verwachten van een medisch specialisme en artsen dat zij mensen beter willen maken, maar antipsychotica maken mensen zieker dan ze al zijn. Buiten de lichamelijke bijwerkingen zijn ze niet effectief in het wegnemen of genezen van de bron van de psychische problemen, ze verergeren de problemen juist maar onderdrukken de gevolgen. Antipsychotica maken mensen chronisch ziek.
Antipsychotica zorgen voor veranderingen in de hersenen (atrofie van de hersenschors en vergroting van de basale ganglia) die patiënten biologisch gevoeliger maken om opnieuw een psychose te krijgen. De medicijnen en blokkeren Dopamine D2 receptoren in de hersenen en in response gaan de hersenen de receptoren meer gevoelig maken zodat wanneer de patiënt probeert te stoppen met de medicijnen hij of zij terug valt in een extra heftige psychose.
En antipsychotische medicijnen zijn helemaal niet nodig. Dat heeft het succesvolle Soteria onderzoek bewezen waarmee 90% van alle schizofrenie patiënten konden genezen. Geavanceerde psychotherapie kan zelfs de meest ernstige schizofrenie gevallen in de acute fase (eerste drie weken van de opname) even goed of zelfs beter stabiliseren dan gebruikelijke antipsychotica behandeling dat kan. En op de lange termijn zijn de voordelen nog veel groter omdat mensen echt kunnen genezen en er een veel lager terugvalspercentage bestaat. En omdat mensen zonder medicijnen verder kunnen met hun leven en er zelfs sterker door worden scheelt het niet alleen miljarden in behandelingskosten en levenslange uitkeringen maar brengen de patiënten wanneer ze hersteld zijn ook geld op voor de maatschappij omdat ze weer aan het werk kunnen.
Depressieweg: RT @FreeSarahMorton: Psychiaters waren de echte auteurs van de Holocaust, maar zijn er nooit voor vervolgd http://t.co/yuspBJb via @zielenknijper
FreeSarahMorton: Psychiaters waren de echte auteurs van de Holocaust, maar zijn er nooit voor vervolgd http://t.co/yuspBJb via @zielenknijper
zielenknijper: Duitse psychiaters erkennen criminele verleden: voortzetting Holocaust 1945-1949 http://t.co/NWc3l3H via @zielenknijper
maancafe: @zielenknijper Proficiat met je 38ste en keep up the good work!
Aukje1980: RT @zielenknijper: Artsennet: antipsychotica gebruik bij kinderen loopt uit de klauwen http://t.co/AcvOvPE via @zielenknijper
QV33N: @zielenknijper ben er net mee gestopt...dacht dat ik nóg gekker werd...LOL!!!
hannekedeboer: PvdA-kamerlid Lea Bouwmeester stelt kamervragen over de ADHD-epidemie http://t.co/5EHBpqn via @zielenknijper
GriJo_Health: Psychiatrie: een zwendel dat haar spil vindt in het uitbuiten van onmacht http://t.co/yjEEfa7 via @zielenknijper
GepkedeLeef: RT @zielenknijper: Psychiatrie: een zwendel dat haar spil vindt in het uitbuiten van onmacht http://t.co/5vve0E0 via @zielenknijper
ggzplaza: Minister Schippers stelt onderzoek in naar voorschrijfgedrag ADHD medicijnen bij kinderen http://t.co/hZ7sK4I via @zielenknijper
aneg1974: Psychiatrie: een zwendel dat haar spil vindt in het uitbuiten van onmacht http://t.co/akiY9Rc via @zielenknijper
MoonConsultancy: RT @diedelicious: leuk mijn weblog is nou ook te vinden op @zielenknijper http://bit.ly/fzr2Bx
diedelicious: leuk mijn weblog is nou ook te vinden op @zielenknijper http://bit.ly/fzr2Bx
Aeolus1969: The Lancet: Moderne antipsychotica zijn dodelijker dan oude soorten antipsychotica http://t.co/TMUnZ8D via @zielenknijper
Cdiepen: @Afwijkend @zielenknijper jullie bedoelen zeker psychiatrische stoornis in combinatie met anti depressiva -is dat zo'n rare combi??
MarjavanderEnde: Hoorzitting ADHD in Tweede Kamer loopt uit op carnaval http://t.co/bUOrx9K via @zielenknijper
Edwin444: I liked a @YouTube videofrom @zielenknijper http://youtu.be/i5IWFDY_oNo?a NOVA reportage: Toezicht op psychiaters
zielenknijper: Prof. dr. van der Steen: Psychatrische stoornissen: rijp voor het vuilnisvat http://t.co/OooCsFs via @zielenknijper
maancafe: Minister Edith Schippers neemt maatregelen tegen groei psychiatrie. Fantastische analyse van @zielenknijper - http://bit.ly/lQpgh8
j4m: @maancafe @zielenknijper Denk dat mevr schippers zelf hard aan psychische hulp toe is...ze staat imo ver buiten de realiteit
BlogPowerNL: @maancafe @zielenknijper zekers, goeie analyse. Ter aanvulling mijn boze blogje http://t.co/sj10H5k
hannekedeboer: RT @maancafe: Minister Edith Schippers neemt maatregelen tegen groei psychiatrie. Fantastische analyse van @zielenknijper - http://bit.ly/lQpgh8
GepkedeLeef: Psychiater: we maken er maar het beste van http://t.co/ErPyCmf via @zielenknijper Peter Hanneman Overveen
DeniesaBoeken: RT @FreeSarahMorton: De mythe van de peuterpuberteit. http://t.co/JJBkSsQ via @zielenknijper
teeuwis: RT @FreeSarahMorton: Ervaringsdeskundigen over dwangopname en dwangbehandeling in de psychiatrie http://t.co/DsPumfM via @zielenknijper
MaaikeHomeopaat: RT @zielenknijper: Britse Minister van Binnenlandse Zaken Theresa May: “Genoeg is genoeg, ADHD medicatie gaat de deur uit” http://t.co/SWx5n9L @zielenknijper
777777710: #FF @SimonsCat @zielenknijper @schildklier @asielamsterdam @Davidvangennep @VegNews @luke_chueh @bob_dob @BrandtPeters @frank_kozik
ggzplaza: RT @zielenknijper: Minister Edith Schippers: “Psychiatrische diagnoses zijn geen echte ziekten”, Psychiaters: stil…...
RochusVerkerk: @zielenknijper www.codepascal.webs.com
GriJo_Health: RT @zielenknijper: De Pers: Antidepressiva is een hoax om pillen te verkopen http://t.co/0di3NpET #Antidepressiva werken niet of nauwelijks.
Tsjunder: Magazine KIJK: Almachtige psychiatrische bijbel DSM-5 is gefundeerd op omstreden theorieën http://t.co/6yXBeuyH via @zielenknijper
heropa: RT @zielenknijper Antidepressivagebruik in Nederland stijgt met 230% in 5 jaar http://t.co/Hx8wzy4Q via @zielenknijper
ZiekVanAngst: Update: Calimero-syndroom http://t.co/EIYOafRc via @zielenknijper
ruuddonker54: Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) vermoedt fraude door GGZ instellingen http://t.co/BVpEb0g4 via @zielenknijper
burovanoppen: @zielenknijper Dank voor jouw reactie! Spijtig is wel dat de innovatie waarover jij spreekt over de rug van de #ggz-klant wordt verkregen!
kjvdvaart: @zielenknijper Sorry, maar ik ben het niet met je stellingname eens. Medicatie is niet zaligmakend maar helaas vaak wel (tijdelijk) modig.
ireneporter2: @zielenknijper Want to meet beautiful russian women? Go signup here HotDateHookUps .com its free and takes just minutes.
zielenknijper: @zielenknijper Hang jezelf niet aan de kapstok!
jorisvdberg: @zielenknijper nou, ik ben nogal allergisch voor religies dus dat komt wel goed...
FiiFii93200: @zielenknijper Schissler http://t.co/iKow682N
precylovekay: @zielenknijper Carolina http://t.co/nAXKd5pK
Marianne_Russo: @zielenknijper Not sure they alter brain perception but agree not all kids need it but some do even short term to be able to acquire tools
livingwithadd: @zielenknijper You might want seriously consider educating yourself about #ADHD instead of blaming parents.
nieuwsklep: @zielenknijper Welkom en bedankt voor het volgen.
DepressieVere: @zielenknijper Na 10 jaar psychosynthese, meditatie, aura, osteopatie enzo begon ik pillen te slikken. Sindsdien denk ik er anders over.
morrissinger: @@zielenknijper Treating medical problms manifesting in the brain. In #specialeducation #law, #ADHD = medical problem, not social/emotional.
ton65jacobs: @zielenknijper Diepe uitspraak. Kan het hier alleen maar mee eens zijn. Heb er heel veel van geleerd. Van mijn "dipje"
NesrineXX: @zielenknijper hahaha
Aeolus1969: RT @zielenknijper: @Aeolus1969 http://t.co/X5t5dbGQ echt een ziek idee, en ze doen het achterbaks! #darwin #atheisme
ProoiReijnhoudt: RT @zielenknijper: #ADHD blijkt ziektereligie, slechte opvoeding oorzaak lastig gedrag (New York Times) http://t.co/KFxMBDSG
sanderoord: RT @zielenknijper: #cognitieve #psychotherapie verhelpt #multiplesclerose #ms bij vrouw! http://t.co/pH20eu01
wendykerkhof: @zielenknijper daarnaast helpt de eigen bijdrage NIET aan vermindering van gebruik van isoleer cellen. Doordat (cont) http://t.co/PJ4oFS94
YouNet_: The YouNet Daily is out! http://t.co/28meR5kQ ▸ Top stories today via @heavyton @zielenknijper @pbeuropa @regioneer @lfjfilho
QueenSparerib: Welkom nieuwe volgers! :-) @Onderwijsvnu @gerardverwij @zielenknijper
GGZzorgen: RT @zielenknijper: @Lectoraat_GGZ Door psychische problemen als ziekte te zien ontneem je mensen de motivatie om te zoeken naar / vechten voor oplossingen!
vilmawinterjoe: @zielenknijper Helemaal met je eens. De ziekte of fenomeen #psychiatrie is iets va de 18de eeuw, #commercieel geworden. #ff @debatop2
MarionS55: RT @zielenknijper: Nieuwe psychiatrische ziekten bij #kinderen: "#dyscalculie" (#rekenstoornis) en #taalstoornis http://t.co/funJ6SlA #dsm5
AntiJgz: RT @zielenknijper: Prof. dr. Paul Verhaeghe: #ADHD is #boerenbedrog, de #psychiatrie begaat #fraude http://t.co/D4fGvlKA
yvke: RT @zielenknijper: http://t.co/AKNd8eut Pillen niet nodig tegen #ADHD, luidde het in 2010. Anno 2012 groeit medicatie onverminderd hard door
YvonneLoef1: RT @zielenknijper: Brits onderzoek: “Mee-roken kan ADHD-gedrag en hyperactiviteit veroorzaken” http://t.co/gmjeDb50 via @zielenknijper
dutch_eagle: Ik heb een @YouTube-video aan mijn favorieten toegevoegdvan @zielenknijper http://t.co/Nsg5ALz4 EO Netwerk repor
Nelmaf: @zielenknijper @SchreuderManon Dream on.
Leonielinssen: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
helenpleiter: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
WizardWise: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
Wim_Bouman: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
maikivog: @zielenknijper helpt u me mee de 1000 te halen ik verzamel oude mobieltjes in voor #stichtingdeopkikker #dtv RETWEET=FIJN
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: ADHD medicatie leidt tot slechte prestaties op school (20 jarig Raine-onderzoek) http://t.co/sl7gFPuq via @Afwijkend
Sandronique: @zielenknijper @MarieJoseGMH @Afwijkend Omdat Ritaline 30% zuiverder dan cocaïne is! "Legaal" je kind aan de harddrugs. Erger; gedwongen...
zielenknijper: RT @maikivog: @zielenknijper helpt u me mee de 1000 te halen ik verzamel oude mobieltjes in voor #stichtingdeopkikker #dtv RETWEET=FIJN
DorienKok: The Dorien Kok Daily is out! http://t.co/mA1mAP38 ▸ Top stories today via @zielenknijper @_onderwijs
SchreuderManon: @zielenknijper @Nelmaf Vraag het ajb eens aan jouw shrink.Collega shrink zegt slechts 10%.Is vermaarde autoriteit op vakgebied.
ConstantijnVr: RT @zielenknijper: @Leonielinssen #psychiater is een neparts, #eigenbijdrage verlegt macht naar pat. en zo belangenbehartigers, voorkomt misdaden menselijkheid
BrasaCoevorden: @zielenknijper @afwijkend @Wim_Bouman Het wordt gezellig druk in de apenboom ... http://t.co/y6SucMW1
Vonnefanclub: @Zielenknijper: Kan haar dieet er de oorzaak van zijn dat @YvonnevanH pedofiel is? http://t.co/3aqiH5RY Of is er een andere oorzaak?
Aeolus1969: RT @zielenknijper: Hoogleraren in Australië: "ADHD symptomen zijn normaal kindergedrag" http://t.co/VWXlJBv8 #adhd #fraude #ziektereligie
ZiekVanAngst: @zielenknijper @BrasaCoevorden @afwijkend @Wim_Bouman,
mee eens, mensen mogen verschillend zijn, dat is geen ziekte, maar eigenheid
GeraOverijssel: RT @BrasaCoevorden: @ZiekVanAngst @zielenknijper @afwijkend @wim_bouman Dus vanaf nu geen paracetanootje, maar een apennootje bij hoofdpijn. Of ... een banaan!
nieuwsklep: @zielenknijper http://t.co/VMmjf403
selwyndonia: RT @zielenknijper: Antidepressiva veroorzaken onvruchtbaarheid bij mannen http://t.co/kV6122Wu via @zielenknijper
Roelfina090444: RT @zielenknijper: Dagblad De Pers: ADHD medicijnen veroorzaken agressief en crimineel gedrag en maken kinderen verslaafd http://t.co/Yu559egt
blondblondblond: RT @zielenknijper: Hoogleraar: Antidepressiva oorzaak ernstige geweldsmisdrijven en Nederlandse rechters nemen het niet serieus http://t.co/VKNUXLMv
SoulRebel73: RT @zielenknijper: Hoogleraar: Antidepressiva oorzaak ernstige geweldsmisdrijven en Nederlandse rechters nemen het niet serieus http://t.co/VKNUXLMv
0XFatimaX0: RT @zielenknijper: Hoogleraar: Antidepressiva oorzaak ernstige geweldsmisdrijven en Nederlandse rechters nemen het niet serieus http://t.co/VKNUXLMv
joukjebroier: RT @zielenknijper: #ADHD medicijnen veroorzaken psychosen en agressie en het aantal antipsychotica voorschriften aan kinderen stijgt hard http://t.co/bzdVaele
FrankvanWijck: @zielenknijper Openbare apotheken moeten kansen ziekenhuisverplaatste zorg nú pakken. http://t.co/PP12gMA7
emilysteenbakke: @zielenknijper #ADHD de diagnose adhd wordt veel te snel gesteld en medicijn gegeven.Er zijn drukke kids en laat ze buiten spelen
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: VPRO Noorderlicht "Gesjoemel met zelfmoordcijfers" http://t.co/DiiMxLO1 antidepressiva blijkt zelfmoorden te veroorzaken onder jongeren
GGZzorgen: RT @zielenknijper: http://t.co/Z4noqu9M Minister vestuurt kritische brief aan alle artsen in Nederland over de ADHD epidemie
help_straatkind: RT @zielenknijper: http://t.co/Z4noqu9M Minister vestuurt kritische brief aan alle artsen in Nederland over de ADHD epidemie
yvke: @zielenknijper hopelijk heeft de minister ook Mevr. L Pelser gehoord over ADHD http://t.co/vnkbmMTI
hardlopert055: @ton65jacobs @zielenknijper onzin
jill3007: RT @ton65jacobs: Eh... RT @zielenknijper: Antidepressiva is het nieuwe bidden maar niet tot God of een betere toekomst. Men richt zich tot de duivel
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: Klaagbede Belgische psychiater: "we moeten terug naar het gewone zoals een gesprek met een psychiater" http://t.co/7QqYlHvv
Twulpverlener: RT @zielenknijper: UT: ACT (psychotherapie) en Mindfulness is effectief voor verhelpen psychische problemen http://t.co/v2uKGCse via @zielenknijper
Ellynieuwenhuiz: RT @zielenknijper: Studie toont aan dat #antipsychotica hersenschade veroorzaakt die door #psychiatrie wordt aangevoerd als bewijs ziekte http://t.co/OfcLRZf3
030Caro: @zielenknijper Dank voor je berichten, ik ga binnenkort lezen. Op computer is handiger dan op gsm zoals nu :)
Theejaja: @zielenknijper psychiater uit Nijmegen verzamelde kinderporno, vandaag berecht;240 uur werkstraf en 1 jaar voorwaardelijke celstraf!!
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: VPRO: psychiatrie was leerschool Holocaust http://t.co/20nni0Kl psychiaters begonnen al met moorden in 1914, toen bestond Nazi partij niet
paarseanne: RT @zielenknijper: Jonge Nederlandse meisjes meer dan een jaar in een isoleercel opsluiten bijvoorbeeld (2010), welk goed mens doet zoiets, en dan een 'arts'?
MarieJoseGMH: er ZIJN wel degelijk goede psychiaters die ECHT mensen en kinderen helpen @zielenknijper @paarseanne
OswaldRoch: RT @zielenknijper: @paarseanne psychiatrie heeft ziekelijke ideologieën, farmacie miljarden winst als belang, samen drijven ze elkaar/houden elkaar in stand
JDreport: RT @MarieJoseGMH: vreselijk “@zielenknijper: 'Antidepressiva verdubbelen risico op zelfmoord bij jongeren' http://t.co/eFeKtRnb via @nunl”
ChicareZwolle: RT @zielenknijper: Wat willen psychiaters in de hersenen van kinderen, terwijl er geen bewijs is voor ziekte en er zoveel aanwijzingen zijn dat het slecht is?
Rvandenberg1968: RT @zielenknijper: @MarieJoseGMH @paarseanne zie verhaal van prof. Treffers, psychiater die bewust werd dat hij slecht was voor kinderen http://t.co/2slXRNwj
NaytDX: @zielenknijper @GSD_SteVB @RichardDawkins People have a right to believe in atheism.
FreeSarahMorton: Eugenetica aan de basis van psychiatrische behandeling http://t.co/0i84ef8q via @zielenknijper
BF55: @zielenknijper @MarieJoseGMH Tweet van @wdekanter ging over Jellinek, dat wil zeggen verslavingszorg. Niet over psychiatrie. #GGZ
Icesurfer1: RT @zielenknijper: Het is afgelopen voor de psychiatrie in Amerika http://t.co/62OPQJRs via @zielenknijper
zielenknijper: Professor: ‘Na kritiek op ADHD-medicatie zijn veel diagnoses vervangen door bipolaire stoornis’ http://t.co/FnZK9o3s via @zielenknijper
GLangeveld: RT @zielenknijper: Het is afgelopen voor de psychiatrie in Amerika http://t.co/62OPQJRs via @zielenknijper
kalahiri: @zielenknijper En dan gaat het alleen nog maar om marihuana. Triest.
maancafe: Professor: ‘Na kritiek op ADHD-medicatie zijn veel diagnoses vervangen door bipolaire stoornis’ http://t.co/ct8gpfWx via @zielenknijper
Anita_L_: @maancafe @zielenknijper Wat eng... Vind sowieso dat ze te snel naar Adhd verwijzen.
DROLI4: Professor: ‘Na kritiek op ADHD-medicatie zijn veel diagnoses vervangen door bipolaire stoornis’ http://t.co/7MHb4RPC via @zielenknijper
SPZeist: @zielenknijper 140 lettertekens zijn beetje vaag , mail ons gerust u verhaal via zeist@sp.nl
heckamanknhk5: @zielenknijper http://t.co/ld92uTpq
weakylegs: @zielenknijper Ik zie dat het anders is vanuit mijn ervaring-betrokkeneid bij mensen met #schizofrenie. Kom jij daar ook ?
nandajansen37: Jij ook heel veel dank @zielenknijper voor het RT'en hoop dat @wensenboom ook meer volgers krijgen #mensenelkaarhelpenalsishetzoklein!
MFAertssen: RT @zielenknijper: psychiatrie is letterlijk pillen proppen en ga maar weer naar huis, en die pillen doen problemen escaleren maar dan ligt het aan de ziekte
lsz_nl: @zielenknijper Inderdaad: stigma zal pas verdwijnen als werkers in de ggz in de kern veranderen en machtstructuren transparant worden!
KinderenNL: @zielenknijper Bedankt dat je ons volgt via #Twitter en welkom!
tijmennnn: @zielenknijper @zhengou Ok.
MadamLotte: @zielenknijper stoornissen. Deze richting, sluit hier goed bij aan.
ZhengOu: RT @zielenknijper: @ZhengOu @tijmennnn psychiatrie is een malversatie, het hoort niet te bestaan, psychologie is zuiver wetenschappelijk
Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
verpleegkoach: @zielenknijper en wat dacht je van de ouders vd kinderen die toestemming geven voor zware medicatie. #weeskritisch
Barry_Oosterhof: @Leliebel @zielenknijper De maatschappij trekt het niet. Die lastige rot kinderen ook altijd. Klote he? Bah...
All4wan: RT @Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
kalahiri: RT @zielenknijper Hersenen kunnen veranderen voor wat je nodig hebt en wil, hun aanpassingspotentieel is enorm. http://t.co/GyVrEpFt
MJGeurtsen: RT @Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
annettewessels: RT @Leliebel: “@zielenknijper: Antipsychotica voorschriften aan kinderen steeg in 2010 met 49%” Wie is hier ziek? #eng #heeleng
Sambamagico: @kalahiri @zielenknijper Hoezo onzin?
HydieBreda: RT @kalahiri: Nu een uur lang interessante discussie over de onzin van Dick Swaab en zijn hersen-waarheid op #radio1. cc. @zielenknijper
Barry_Oosterhof: @zielenknijper Wanneer krijg ik je reactie?
exhibitiontiz: @zielenknijper >bij de juiste -maar incorrecte- annames krijg je de juiste -dus incorrecte- bewijzen er gratis bij
GriJo_Health: RT @zielenknijper: Tientallen miljoenen euro's belastinggeld verdwijnt er jaarlijks in de psychiatrie naar onder meer onderzoek naar genen voor ADHD
MWF_vd_Hoogen: @Leliebel @zielenknijper Dat is ieders goed recht, maar besef wel dat je je geen garanties hebt voor #veiligezorg. http://t.co/F9cClAsI
DiscriminatieZk: RT @zielenknijper: Selectieve vervolging van criminelen op basis van psychiatrische diagnoses (TBS) is discriminatie volgens VN: http://t.co/tSSe1hRg
Boekentips3: @zielenknijper Heb jij het boek 'Wij Zijn Ons Brein' al in huis? Aanradertje en nu geen verzendkosten! http://t.co/2g2AP43h 70
DWvdLnl: De Waarheid v/d Leugen - Dutch is out! http://t.co/skCOE5jc ▸ Top stories today via @zielenknijper @erwinpeeters
joukjebroier: RT @zielenknijper: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/yWhpDZgE #NS en #PRORAIL en #VVMC woedend
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/yWhpDZgE #NS en #PRORAIL en #VVMC woedend
dreoudman: RT @zielenknijper: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/yWhpDZgE #NS en #PRORAIL en #VVMC woedend
brigittjedidja: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/REIzRS5U via @zielenknijper
Alishagirl1: RT @brigittjedidja: Richtlijn voor psychiaters: “Stuur patiënten met zelfmoordwens de straat op” http://t.co/REIzRS5U via @zielenknijper
LRiupassa: RT @zielenknijper: Problemen in het lichaam kunnen een oorzaak zijn van depressieve emoties, ter bescherming om je te zeggen: spaar je energie
miketomale: politiekvandaag is out! http://t.co/aPQ8OMCd ▸ Top stories today via @henkeningrit @laurakassandra @zielenknijper @dagtaak @politiekrheden
MarieJoseGMH: RT @zielenknijper: Al in 1914 begon de psychiatrie met het vermoorden van patiënten met honger diëten, nog voordat de Nazi-partij bestond http://t.co/9ACYx64l
bwydooghe: Geschiedenis 24 - Psychiatrie als leerschool voor de holocaust | @scoopit via @zielenknijper http://t.co/riZgJWbj
MaaikeHomeopaat: RT @zielenknijper: Telegraaf: Adhd meestal geen ziekte, hersenen kinderen onnodig behandeld http://t.co/SmBYZSMD via @telegraaf #adhd #ziektereligie
lorraineHiddes: RT @zielenknijper: Telegraaf: Adhd meestal geen ziekte, hersenen kinderen onnodig behandeld http://t.co/SmBYZSMD via @telegraaf #adhd #ziektereligie
NicoliendeKroon: RT @zielenknijper: Telegraaf: Adhd meestal geen ziekte, hersenen kinderen onnodig behandeld http://t.co/SmBYZSMD via @telegraaf #adhd #ziektereligie
ADHD_in_Beeld: ADHD in Beeld is out! http://t.co/pIJlNFfS ▸ Top stories today via @carolinevbommel @gezinnig @coachinglisse @adhdnetwerk @zielenknijper









13:18 op 20 November 2008
Zelfs u ontkomt niet aan het stigma ;)
Schizofrenie is niet ongeneeslijk, dat is wat psychiaters ons doen denken door publicaties in de media en in wetenschappelijke bladen.
Je vindt meer informatie over schizofrenie en antipsychotica in het boek Mad in America van medisch auteur Robert Whitaker.
“This is such an important book that every psychiatrist should be compelled to read at least the preface, every year. And everyone else should then insist on them describing in writing, every year, what they are doing about it.”
--New Scientist
13:19 op 20 November 2008
Mensen worden alleen verplicht opgenomen als ze een bedreiging zijn voor de maatschappij en ook alleen DAN krijgen ze verplicht medicatie. Dus het gezeur dat iedereen verplicht pillen moet slikken is NIET waar.
13:19 op 20 November 2008
Besef je wel dat de meeste patiënten helemaal niets misdaan hebben en dat het meestal gaat om een 'verondersteld' gevaar?
Er is vaak geen enkel bewijs voor dat gevaar hoor. Vaak zijn de gevaarscriteria gebaseerd op de diagnose van de psychiater. Dit terwijl de psychiater de patiënt vaak helemaal niet persoonlijk kent door de verhouding van vrijheidsberover en iemand die vecht voor zijn of haar recht om te mogen zijn wie hij of zij is. De frustraties tussen beide vormen een barrière die het voor de psychiater vrijwel onmogelijk maken om iemand te kunnen inschatten voor wie hij of zij werkelijk is. Alleen de DSM handleiding helpt hem daarbij, waarmee hij op basis van uiterlijke symptomen denkt te kunnen inschatten wie iemand is en hoe hij of zij psychisch in elkaar steekt. Volgens prof. dr. J.J.L. Derksen ontbreekt hierin elk begrip voor de complexiteit en diepgang van de menselijke psyche en volgens prof. dr. W. van der Steen zijn de diagnoses wetenschappelijk dubieus. De gevaarscriteria zijn dus vaak gebaseerd op angsten of in zekere zin paranoïa van de psychiater. Het gaat vaak om gevaar waar geen enkel bewijs voor is.
Groet,
Arjan
13:20 op 20 November 2008
07:47 op 27 November 2008
Want ook ik ben de isoleercel in gesleurd en met dwangmedicatie behandeld geweest.
En was ik een gevaar voor de omgeving? De omgeving en met name de behandelaars moeten zich eens afvragen waar ze mee bezig zijn.
Ik werd pas na 3 maanden bevrijd en eerder nooit in aanraking geweest met de psychiatrie. Alle maanden dwangmedicatie en nu bijna een jaar thuis zonder medicatie.
Is mij verteld wat alle bijwerkingen waren? Nee, ik kreeg een dikke enkel en dacht onder het water te komen, lezen ging nog maar nauwelijks.
Het enigste wat ik wilde was naar huis.
De psychiater beoordeeld je helemaal verkeerd, na 1 week werd ik schizofreen verklaard.
Dat hebben ze er dan wel weer afgehaald maar het is niet normaal dat dit allemaal in 2008 kan gebeuren.
Ik hoop dat hier veel meer onderzoek naar komt en eventueel een aktie waarin het afgelopen moet zijn om mensen zo met geweld te behandelen.
18:00 op 27 November 2008
Psychiaters zien verschillen in hersenactiviteit, maar ze hebben geen idee waarom die activiteit er is. Dat is het hele probleem, en ik weet dat ze dat ook nooit zullen kunnen weten dus de psychiatrie zal uiteindelijk hoe dan ook verworden tot domme fout uit het verleden.
Wanneer psychiaters stellen dat iemand ziek is, dan gaat dat om een aanname waar geen enkel bewijs voor is. Ze zeggen dat ze activiteit zien in de hersenen, en dat ze 'denken' dat de hersenfunktionaliteiten voortkomen uit vaste hersenstructuren.
Maar weten ze ook wat die processen veroorzaakt? Waarom we leven?
Ik stel: de psyche is een direct exponent van de bron van het leven. Dus je kunt niet waarnemen waarom die processen er zijn.
En psychiaters denken dat het vaststaande processen en stofjes zijn die ze kunnen meten, maar dat is niet zo. Dat bewijst deze studie:
http://www.psychiater.nu/aanpassingsvermogen-hersenen-onderschat.html
En deze man: http://www.nature.com/news/2007/0707...070716-15.html
Hoe kun je met 5% herseninhoud een IQ van 126 hebben, een universitaire studie afronden een psychisch gezond leven lijden?
Kan dat volgens de 'hypothese' dat gedrag en psychische gemoedstoestanden voortkomen uit vaste hersenstructuren? Of is er iets anders dat ons doet leven en dit mogelijk maakt?
Psychiaters staren zich blind op de bouwstenen. Dat is waarom ze geloven in stofjes etc. en ik vind dat bijzonder jammer, want je kunt mensen wel degelijk beter maken, en niet alleen dat, je kunt ze ook tot prestaties helpen komen. Het is zo zonde om die kans te verspelen door domme hypotheses die het gewoon zowieso niet kunnen gaan halen.
Ik denk dat psychiaters mensen benadelen door ze te leren dat ze ziek zijn, en ze ook zelf als 'zieke' te bekijken.
Het is een perceptie op de realiteit, het is niet dé realiteit. Er is ook geen enkel bewijs om hun stelling dat iemand ziek is te onderbouwen. Ziekte is een storing aan organen, daar is geen bewijs voor dus laten we dat voorop stellen, het gaat om een hypothese.
Gewoon gezond zijn is een mooie doelstelling, maar je kunt het vergelijken met stressen om te kunnen slapen waardoor je niet kunt slapen. Het is mogelijk het beste om als patiënt de perceptie op het persoonlijke gevecht te veranderen, en te begrijpen wat de essentie van het alles is. Vanuit de basis ben je net zo'n natuurlijk wezen als ieder ander levend organisme op aarde. Er is een wil om te leven, en wanneer je begrijpt dat je psyche enkel het doel om 'tot verbetering' te komen, de wil om te leven, dient, dan kun je begrijpen dat de kracht om te bereiken wat je nodig hebt in iedereen aanwezig is.
Het is belangrijk om een doel voor ogen te houden. Wanneer je een doel hebt, dan is het niet meer belangrijk of je pijn hebt of het moeilijk hebt. Een topsporter heeft soortgelijke problemen als iemand met psychische problemen, maar een ander doel. En we zullen zien dat wanneer we op de juiste weg zijn dat we uiteindelijk zullen kunnen begrijpen hoe waardevol de problemen eigenlijk voor ons zijn geweest om tot de 'nodige' verbetering te kunnen komen.
Ik denk dat psychiaters dit niet kunnen begrijpen omdat ze talent missen, en de farmaceuten profiteren van dat soort mensen en trekken ze dus (met heel veel geld) aan naar het beroep psychiater. (theorie waarom het is zoals het is in de psychiatrie)
Maar hoe dan ook: ooit zullen we tot het begrip moeten komen dat de psyche meer is dan de bouwstenen en dan zal de psychiatrie verworden tot product van kinderziektes van een ontwikkelende maatschappij.
Mensen worden steeds intelligenter en kunnen beter met elkaar communiceren. De politiek hoeft niet meer zo bang te zijn voor een opstand van boeren.
Naar mate we ons verder ontwikkelen zal het sociale aspect die de psychiatrie vervult niet meer bruikbaar zijn, en zal het wetenschappelijke aspect in het niets opgaan.
We hebben neurologen voor kennis van de hersenen, en voor psychische problemen heb je een psychotherapeut nodig.
14:34 op 28 November 2008
De Wetten Van Geneve...
Die zijn na de oorlog opgesteld zodat we juist tegen dit soort misdaden beschermd zouden worden. :o
Ik heb geen reden om aan te nemen dat mensen geloven dat patienten chemische convulsies en shocks worden gegeven. Vooral niet omdat mensen zeggen, 'ach dat was vroeger in de 2e wereld oorlog'
Maar het is dagelijkse praktijk, ja net zoals vroeger, precies... Ongeveer 10 mensen in deze kliniek dood zien gaan, ze kwamen lichamelijk gezond binnen met bijvoorbeeld slaaponthouding, gingen al gauw dingen zien zoa;s 'denkt dat de psychiater mensen vergiftigd'
Ja systematische toxicatie is bij mij vastgesteld, heb chemische convulsies gehad, dan spuiten ze wat in zodat je 8 uur lang epileptisch bent.
Het is gewoon legaal in nederland om mensen vol te spuiten met die rotzooi, want het zijn tenslotte 'medicijnen'
En als ze weten hoeveel van die rotzooi dodelijk is, kunnen de rijke mensen veilig gedoseerd worden.
Kanker verwekkend, zorg ervoor dat je geen kinderen meer krijgt, als je deze rotzooi hebt toegedient gekregen, ze zijn dan al gauw misvormd...
NEEM GEEN KINDEREN ALS JE DE VOLGENDE MEDICIJNEN HEBT GEHAD.
RISPERDAL
ZYPREXA
SOFTENON
(Ja word hier nog steeds gebruikt, de rechtsdraaiende isomeer vorm.)
SEROXAT.
Je wilt je kinderen het niet aandoen als blijkt dat ze van deze medicijnen omdat jij ze ingespoten kreeg vroeg kanker krijgen.
Zie het maar als een chemische sterilisatie, je kan wel kinderen krijgen, maar ze worden gauw ziek en gaan vlug dood. :-[
Hier spuiten ze bijvoorbeeld iemand in met risperdal en daarnaast krijgt ie gedwongen DEPAKINE, nou dit is niet geregistreerd voor psychiatrie maar voor EPILEPSIE, aldus wetenschappers, nu krijgt ie iedere dag 1 gram depakine, vieze rotzooi, en hij vraagt 'waarom kunnen ze deze rotzooi zomaar inspuiten, wat zijn dit voor mensen? Waarom juist in een land als Nederland'
Gewone mensen vinden het wel best? We zijn toch maar dieren...
En we waren eerst gezond, nu ben ik binnenkort 1 van de 10 want alleen zelfmoord plegen is de weg uit hier.
Psychiatrie is gewoon een plek om makkelijk mensen te laten verdwijnen, een groots opgezet bolwerk voor de regering.
En op school leren jonge mensen dat in Nederland geen mensen volgespoten worden met rotzooi zoals dokter Jozef Mengele dat deed.
Ja deze mensen gaan dood binnen ongeveer 1 jaar hebben ze allemaal een lichamelijke ziekte.
En ze noemen zich artsen...
Vraag maaar eens hoe ze electroshocks vinden, van de 6 mensen die ik heb gesproken die het hebben gehad is er geen van allen van opgeknapt, allemaal klagen ze over dingen zoals niet meer normaal kunnen denken of 'de arts heeft me kapot gemaakt' en toch blijven ze volk houden dat 220 volt 1 ampere op de hersenen gezond is.
Enigszins bewonder ik Arjan dat ie zomaar een website als dit beheerd, daar kan je levenslang voor verdwijnen, hoe komt het eigenlijk dat je nog niet bent vastgezet Arjan?
Ik ben hier levenslang omdat ik dus lichamelijke ziektes heb opgelopen kan niet veel meer, stuiptrekkiingen..
En als de rechter komt, alsjeblieft mensen PRAAT ER NIET OVER BIJ DE RECHTER. De rechter zegt dan gewoon 'het zit allemaal in je hoofd'
En als je dan onwel word en begint te schuimen tijdens de rechtzaak, 'hij heeft weer een psychose'
Was zo gezond in Australie zeiden ze ga niet terug Nederland is een slecht land.
14:42 op 28 November 2008
En als ik dan dood ben net zoals jeremiaz (zelfde lichamelijke stuipen) of Erik of Mandy (hing plotseling aan verwarmingsbuis dood) en de anderen, krijgen de mensen te horen 'ja hij was nu eenmaal een laffe jongen het was zijn keuze' maar nee ik heb geen beter leven gehad als die mensen die je in de concentratiekamp overlevende filmpjes ziet.
Vooral 'de dokter had zo'n mooi gezicht, een engelen gezicht' Ja dat klopt ik herken veel van die mensen die Jozef Mengelen hebben overleeft. Maar met 1 verschil tegejnwoordig gebeurt alles CHEMISCH. Zodat de buitenkant niets laat zien.
ben wel 20 kilo ingeteerd, mensen zeggen wel is wat is er met jou gebeurt, en als ik zeg dat heeft Dr. Maarten Van W. gedaan met sulpiride (kanker verwkkend met name aan hypofyse.) zeggen ze 'je bent weer psychotisch.'
Kwam hier met slaapproblemen, nu heb ik jeweetwel ja, met voorbedachte raden gekregen, want iedere dag smeekte ik 'ik wil leven, ' als ik op de vloer lag te stuiptrekken, en bij de arts zei ik 'je vergiftigd me' Veel andere patienten hier hbben het ook 'de arts vermoord mensen'
Of Thijs 'ik denk dat ze dit ons aandoen voor geld hoor'' Hij ligt de hele dag te beven net zoals die mensen in Industry Of Death..
Ik hoop dat ik niet meer wakker word heb de dokter 3 auto's gegeven, een huisje, heb bij de notaris al vast laten leggen dat hij al mijn bezittingen krijgt.
14:49 op 28 November 2008
Iemand ooit iemand met rijkdom in zo'n kliniek gezien?
Ik had dan autotjes en een huisje, meer niet, was niet rijk kon precies rondkomen, maar was wel heel gelukkig zelfs.
Op een dag spoten ze me wat in ik voelde het van m'n linkerarm naar m'n hart trekken, kon plotseling niet meer ademhalen, daarna kwam de arts zelf binnen met een contract, heb getekent, daarna zei die 'ooit het idee gehad dat ik dingen achter je rug om heb gedaan?'
Ik was auteur en kunstenaar, heb wel veel kunstwerken gemaakt, die zijn mijn enige dierbaare bezittingen. Mmm kunst is geen geld waard ook niet als ik dood ben. Dus dat kan geen reden zijn. :o
Altijd maar die vraag waarom doen ze dit? En ze zeiden 'waarom niet?'
Op een dag kon Owen ook al niet meer ademhalen moest ik zijn tong uit z'n mond trekken hij was zo bang, heb dan maar een lepel gepakt, kon ook al geen ambulance regelen want het ziekenhuis zei dat hij geregistreerd stond als psych. patient.
14:58 op 28 November 2008
En de verpleegsetr begon te lachen 'DE TIJD DAT JE VERLIEFT MOCHT ZIJN IS VOORBIJ, DIE HEBBEN WE GEHAD'
Ze was helemaal gezond... En lief... Ze zei 'liefde is het mooiste wat er is...'
Moest iedere dag huilen want ze zaten ook steeds aan haar buik.
Ze gooiden haar medische dossiers voor me neer en ik moest heel erg huilen net zoals Hennie toen ze het zag.
Die dag stopte ik met geloven zodat ik niet meer beschuldigd kan worden van 'ziet dingen die er niet zijn'
Je weet toch hoe Romeo en Jullie afloopt Arjan???
Misschien ben jij wel 1 van de weinigen die begrijpt hoe het echt hier er aan toe gaat, dat mensen om je heen verdwijnen, en dat je verandert net zoals in China of Rusland.
Het doet pijn om op televisie weer te zien hoe 'mensenrechten in nederland ' gerespecteerd wordne, het is zo'n grote leugen.
En dan die reclame van 'om te zorgen dat iemand radicalistische ideen krijgt' maakt me erg verdrietig, voel me net in Nazi duitsland zo. Vooral om dat juist artsen hier zich gedragen zoals wat waar we op TV voor worden gewaarschuwd. Ze lijken wel door de duivel bezeten. Altijd maar die rotzooi inspuiten mensen kapot maken, hun familie voorliegen 'hij heeft 't zelf gedaan'
Sommige famillie van sommige mensen vinden het juist handig om opa met een smake met geld bijvoorbeeld de erfenis wat eerder afhandig te maken...
We maken zelfs al grapjes, wanneer komt de website www.nederlandtegenjoden.nl of www.nederlandtegenondermensen.nll online???
Ik was helaas niet gewelddadig, maar in 2005 was meneer B-u-s hier op Margraten om een krans te leggen en toen stonden de straten vol met 'B-u-s cvrimineel' enzo ja ik heb F*CK B-U-S gezegd en een letter voor de bus strook op de weg een H erachter gezet,
Ben ik terrorist Arjan? Joden zijn toch terroristen? Ik heb het zo moeilijk om nog te geloven dat ik een mens ben..
Sjalom israel...
habbel maschel ga...